5 offline marketinguitingen ter promotie van uw restaurant

Er is de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan de mogelijkheden van online marketing, ook in de horeca. Dat is ook niet zo gek, door middel van nieuwe technologieën wordt het steeds makkelijker om gericht en effectief te marketen. Dat betekent echter niet dat we offline marketing mogen vergeten.

Marketing vindt (bijna) nooit op maar één moment plaats. U zult uw doelgroep meerdere keren moeten bereiken voordat ze uw restaurant bezoeken. Daarom is het slim om uw toekomstige gasten zowel offline als online aan te spreken. Er zijn veel verschillende offline marketinguitingen, maar dit zijn er vijf die zich uitstekend lenen voor de promotie van uw restaurant.  

1. De juiste kleding in uw restaurant

Bij marketing denken de meeste mensen direct aan advertenties, maar marketing is meer dan dat. Ook in uw restaurant kunt u uw gasten bereiken met marketing. Zo speelt de kleding die uw personeel aan heeft een grote rol in de promotie van uw restaurant. De kleding van bedienden en barpersoneel hebben een grote invloed op de sfeer in uw restaurant.

Bezorger Thai Kitchen to go
Bezorgers zijn het visitekaartje van uw restaurant, ook hun kleding moet dus de juiste boodschap uitdragen

Bent u een high-class restaurant waar uw bedienden in pak lopen, of bent u een casual restaurant waar het personeel in een denim overhemd of hippe shirts lopen? Met de juiste kleding kunt u de juiste sfeer creëren en zorgt u ervoor dat uw gasten graag terugkomen.

Als u uw gerechten ook aan huis bezorgt, is het ook belangrijk om aan de kleding van uw bezorgers te denken. Bezorgers zijn het visitekaartje van je restaurant, ook hun kleding moet dus de juiste boodschap uitdragen. Zorg bijvoorbeeld dat uw bezorgers opvallen met felle helmen en bedrukte kleding, zodat iedereen weet dat er eten uw restaurant wordt bezorgd. Een extra tip: leer uw bezorgers aan dat ze hun helm afdoen zodra ze bij iemand aanbellen, dat is wel zo netjes.

2. Autobestickering

Met de juiste kleding kunt u ervoor zorgen dat gasten zich welkom voelen, en dat ze graag terugkomen. U moet uw gasten echter wel eerst zien te bereiken. Als u een bezorgservice heeft kunt u dat uitstekend doen door middel van autobestickering. Telkens als u een maaltijd aan huis bezorgt, rijdt u met reclame op de auto door het dorp of de stad heen. Zo bereikt u met elke bestelling veel lokale mensen.

Scooter stickers

U kunt uiteraard meer bestickeren dan alleen een auto. Als u uw maaltijden per scooter of zelfs per fiets bezorgt, kunt u deze ook bestickeren. Als u het goed doet zorgt u voor een herkenbare uiting op alle voertuigen die u inzet voor uw bezorgservice. Zo wordt u een vertrouwd gezicht in de straten en zullen steeds meer mensen uw restaurant leren kennen.

3. Advertenties in lokale media

Als restaurant bedient u waarschijnlijk een lokale gemeenschap. Een groot deel van uw gasten zijn mensen uit het dorp, de stad, of de wijk waarin u gevestigd bent. Daarom mag u de lokale media niet over het hoofd zien. Het is dan ook slim om bijvoorbeeld een lokale sportclub te sponsoren. Dit is niet alleen goedkoper, u realiseert ook een hogere conversie.

Dit geldt niet alleen voor kranten, maar ook voor lokale televisie en radio. U bereikt wellicht minder mensen, maar de mensen die u bereikt wonen wel in de buurt. Ten slotte kunt u ook kijken naar andere lokale media. Misschien heeft de plaats of regio waarin u gevestigd bent wel een uit-, of een restaurantkrant. Zorg dan dat u ook hier te vinden bent.

4. Evenementen

Een leuke manier om uw restaurant te promoten is door middel van evenementen. Als restaurant kunt u uiteenlopende evenementen organiseren. Denk bijvoorbeeld aan een open dag, waarin gasten een kijkje in uw keuken kunnen nemen. Of organiseer een leuke cursus, bijvoorbeeld een cursus pizza bakken als u een pizzeria bent. Ook rond feestdagen en andere bijzondere dagen kunt u evenementen organiseren. Bijvoorbeeld tijdens Oud en Nieuw, Pasen, of het begin van de zomervakantie.  

Veel lokale gemeenschappen houden ook plaatselijke markten en dorpsfeesten, denk eens na welke rol u hier kunt spelen. Daarnaast kan het ook interessant zijn om u te verdiepen in de wereld van foodtruck- en foodfestivals. Door mee te doen aan zo’n festival kunt u veel mensen in aanraking laten komen met uw restaurant en gerechten.

Samenwerken met ondernemers in de buurt

U kunt ook de krachten bundelen met lokale ondernemers en samen een evenement organiseren. Organiseer bijvoorbeeld een culinaire markt met andere restaurants, of deel hapjes uit op straat tijdens een extra koopavond. Daarnaast kunt u zich ook aansluiten bij georganiseerde acties als zoals de Nationale Restaurant Week. Dit zijn allemaal manieren waarop u mensen op een leuke en toegankelijke manier kennis kunt laten maken met uw restaurant.

Markt
Op een culinaire markt kunt u veel nieuwe mensen kennis laten maken met uw eten

5. Posters en billboards

Het lijkt misschien ouderwets, maar posters en billboards kunnen nog steeds effectief ingezet worden ter promotie van uw restaurant. Deze manier van adverteren is vooral effectief om uw doelgroep voor de eerste keer te bereiken.

Als mensen uw poster zien zullen ze waarschijnlijk niet meteen een tafel reserveren voor die avond. Maar, als iemand uw poster de afgelopen week drie keer heeft gezien en op zoek is naar een restaurant om te eten, zal hij uw restaurant herkennen en eerder geneigd zijn om bij u te reserveren.

Bezorgsoftware van CashDesk

Uw bezorgers zijn van grote invloed op uw uitstraling naar de wereld (en uw klanten) toe, zij zijn echt het visitekaartje van uw restaurant. Behalve dat u wilt dat ze herkenbaar door de straten rijden, wilt u natuurlijk ook dat elke bestelling soepel en efficiënt bezorgd wordt.

De bezorgsoftware van CashDesk kan u daarbij helpen. Met deze software houdt u altijd het overzicht over de bestellingen die u binnenkrijgt en verwerkt. Het systeem regelt alle orders, ook die uit Thuisbezorgd en andere bezorgdiensten. Daarnaast plant het systeem de meest efficiënte routes voor uw bezorgers en behoudt u het overzicht over het kasgeld per bezorger.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op, of vraag een demo aan.

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?