Data warehouse inrichten als franchisegever

Bent u een franchisegever en raakt u ook wel eens verdwaald in de wirwar van informatie, gegevens en data? Dan kan een data warehouse voor u de oplossing bieden. Hiermee maakt u de stortvloed aan data overzichtelijk en inzichtelijk.

In deze blog leggen we uit wat een data warehouse is, waarom u het zou gebruiken en waar u als franchisegever op moet letten. Zo heeft u weer snel het overzicht over uw data.

Wat is een data warehouse?

Laten we bij het begin beginnen: wat is een data warehouse nu precies? Er zijn online een hoop technische en lastige definities te vinden, maar daar word u zonder ICT-kennis niet veel wijzer van. Om het simpel uit te drukken is een data warehouse niets anders dan een enorme database die bestaat uit alle samengestelde data uit een organisatie.

Misschien klinkt dat nog steeds lastig, dus laten we het praktisch maken. In een grote organisatie gaat enorm veel data om, denk maar aan klantinformatie. Maar in verschillende onderdelen van een organisatie wordt die data anders opgeslagen. Zo kunnen de klanten bij sales aangeduid worden met hun voornaam, achternaam en geslacht, terwijl dezelfde klanten bij klantenservice worden aangeduid met hun voorletters, achternaam en postcode.

Een data warehouse brengt al deze data onder één dak en zorgt dat alles op dezelfde manier wordt aangeduid. In een data warehouse wordt dezelfde klant bijvoorbeeld aangeduid met de voorletters, achternaam, geslacht en postcode.

Waarom heeft u een data warehouse nodig?

Nu u weet wat een data warehouse is, vraagt u zich misschien af waarom u dat als franchisegever nodig heeft. Als franchisegever beschikt u waarschijnlijk over enorm veel data, elke franchisenemer houdt namelijk z’n eigen gegevens bij. Daarnaast houden ook uw sales-, klantenservice-, marketing-, en ICT-afdeling allemaal hun eigen data bij. Hoe groter uw franchise is, hoe meer gegevens er zijn.

data warehouse inrichtenHoe groter uw franchise is, hoe meer u heeft aan een data warehouse

Een data warehouse kan de ideale oplossing zijn om inzicht te krijgen in al deze informatie. Omdat alle data op dezelfde manier aangeduid wordt (bijvoorbeeld alles in Euro’s i.p.v. Dollars en meter i.p.v. centimeter) kunt u het data warehouse gebruiken om trends en verbanden te ontdekken die u eerder niet zou kunnen vinden in de jungle van gegevens. De voornaamste reden om een data warehouse op te zetten is dus om uw data te centraliseren, overzichtelijk en makkelijk doorzoekbaar te maken en om verbanden en trends te ontdekken.

Waar moet u als franchisegever op letten?

Als u besluit een data warehouse in te richten als franchisegever zijn er een paar dingen waar u op moet letten. We leggen de belangrijkste dingen voor u uit:

Welke data wil ik verzamelen?

De eerste vraag die u uzelf moet stellen is welke informatie u allemaal wilt verzamelen. Het simpele antwoord is zoveel mogelijk of misschien wel alles. Dan moet u goed bij uzelf nagaan waar in uw organisatie zich allemaal data bevindt.

Om de data te verzamelen, wordt de zogenaamde ETL-methode (Extract, Transform, Load, oftewel Verzamel, Transformeer, Laad in) gebruikt. Met deze methode kopieert u de data uit alle databases (Extract) en brengt u ze onder in een soort wachtkamer waar u alle data dezelfde aanduidingen geeft (Transform). Tenslotte laadt u alle gegevens in uw data warehouse (Load). Met deze methode zorgt u ervoor dat u de originele informatie niet aantast.

Hoe wil ik de data weergeven?

De tweede factor waar u over na moet denken, is hoe u de data wilt weergeven. Oftewel hoe richt u het data warehouse in? Laten we het voorbeeld van klanten aanhouden: wat wilt u van hen weten en hoe gaat u dat weergeven? Gebruikt u de leeftijd van de klant of de geboortedatum? De postcode of het adres? De voornaam of de voorletters? In een data warehouse is het belangrijk dat dit overal hetzelfde is, denk hier dus goed over na.

Wie heeft inzicht in welke data?

U bent natuurlijk niet de enige die inzicht wilt hebben in de data. Uw directie, marketing manager, HR-manager en sales manager willen dat ook. Zelfs uw operationele medewerkers zoals filiaalbeheerders en inkopers willen inzicht in de data. Ze zijn echter allemaal geïnteresseerd in andere informatie en niemand hoeft alle informatie te weten.

data warehouse inrichtenDe sales-afdeling is nieuwsgierig naar andere data dan de klantenservice-afdeling

Daarom is het belangrijk dat u het data warehouse onderverdeeld in een soort mini data warehouses (data marts), waarin slechts een beperkt aantal data te zien is. Zo kunt u voor iedereen die inzicht in bepaalde data wilt een warehouse op maat maken.

Hoe ga ik mijn data warehouse opzetten en onderhouden?

Tenslotte is het belangrijk om na te denken over hoe u uw data warehouse gaat opzetten, inrichten en onderhouden. Eigenlijk is het de vraag wie dit gaat doen. U kunt zich voorstellen dat een data warehouse enorm veel tijd kost. Hoewel het waardevolle inzichten oplevert moet u zich afvragen of uw organisatie dit zelf kan doen. Soms is het een beter idee om het werk van een data warehouse uit te besteden aan een expert.

Kassasystemen voor franchisegevers

Een data warehouse is dus een enorm effectieve manier om inzicht te krijgen in uw organisatie. Met zo enorm veel gegevens kunt u eindeloos analyses loslaten op uw franchise. Er is echter wel een grote investering voor nodig.

Gelukkig zijn er makkelijkere manieren om inzicht te krijgen in uw onderneming. Met de kassasystemen voor franchisegevers van CashDesk houdt u bijvoorbeeld altijd het overzicht over uw franchisenemers. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op of vraag een demo aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.