Een efficiënter restaurant door beter te communiceren: 8 tips

Zoals in elke professionele omgeving is communicatie in een restaurant enorm belangrijk. Een slechte communicatie kan zorgen voor frustraties binnen het team, ontevreden klanten en misgelopen omzet. Door beter te communiceren kan uw restaurant daarentegen efficiënter, lucratiever en leuker worden voor uw gasten.

In deze blog geven wij u 8 tips voor een betere communicatie binnen uw restaurant. Zowel de communicatie binnen het team, als de communicatie naar de klant toe komt aan bod. Met deze tips zult u uw restaurant snel effectiever zien worden.

Communiceren binnen het team

Als er niet goed gecommuniceerd wordt tussen de bediening en de keuken kan dit zorgen voor vertraging, verkeerd begrepen orders en ontevreden klanten. Ook een slechte communicatie tussen de eigenaar en het personeel of het personeel en de manager kan voor frustraties zorgen. Daarom beginnen we met enkele tips voor de communicatie binnen het team.

1. Blijf praten

Het klinkt misschien cliché, maar het gaat nog te vaak mis: blijf praten. Dit is vooral in de keuken belangrijk. Tijdens drukke uren kan het enorm snel gaan in de keuken en dan gaat er makkelijk iets mis. Zorg daarom dat al het keukenpersoneel duidelijk communiceert waar ze mee bezig zijn, wat ze nodig hebben en wanneer er een gerecht klaar staat.

Samenwerken in de keuken
In de keuken kan er snel iets misgaan, constante communicatie is dan ook erg belangrijk

2. Wees duidelijk en concreet

Voor iedereen binnen het team geldt dat de communicatie effectiever wordt door duidelijk en concreet te zijn. Vraag tijdens het maken van een planning bijvoorbeeld niet “Kun je volgende week werken?”, maar vraag “Kun je volgende week donderdag- en vrijdagavond werken?”. Ook tijdens het doorgeven van bestellingen is het belangrijk om concreet te zijn, het is voor een klant immers erg vervelend als ze een verkeerd gerecht voorgeschoteld krijgen.

3. Stel vragen

Zelfs als er duidelijk gecommuniceerd wordt, kunnen zich soms onduidelijkheden voordoen. Leer uw team aan dat ze vragen durven te stellen. Als er een bestelling voor een biefstuk wordt doorgegeven, dan moet de kok wel weten hoe deze bereid moet worden. Als het personeel gewoon maar wat gaat doen liggen vergissingen en frustraties op de loer.

4. Geef en ontvang feedback

Ten slotte is het belangrijk dat iedereen in het team regelmatig feedback geeft op elkaar en de gang van zaken. Leer uw team dan ook aan hoe ze constructieve feedback kunnen geven en hoe ze met feedback om moeten gaan. Door regelmatig formeel en informeel feedback te geven worden problemen en frustraties snel opgelost.

Communiceren met uw gasten

Veel restauranteigenaren begrijpen het belang van goede communicatie binnen het team wel. Wat in veel restaurants echter over het hoofd wordt gezien, is de communicatie met de klanten. Dit gaat verder dan een ‘goede avond’ en ‘fijne avond nog’. Als u de communicatie met uw klanten goed aanpakt, geeft u niet alleen uw klanten een fijnere beleving, maar kunt u er zelf ook veel van leren.

5. Maak een praatje

Persoonlijke aandacht is het sleutelwoord als we het hebben over communicatie met uw gasten. Zorg dan ook dat elke gast persoonlijk begroet wordt en maak met iedereen een kort praatje. U kunt dit zelf doen of uw personeel hier instructies voor geven. In luchtige gesprekken geven klanten vaak waardevolle informatie over hun wensen en wat er beter kan.

6. Doe een suggestie

Als de bediening de klanten de kaart komt brengen, is het aan te raden om een suggestie te doen. Laat uw personeel nog voor de kaart open is bijvoorbeeld vertellen over een specialiteit of een gerecht wat vaak in de smaak valt (in de luchtige gesprekjes kom je erachter welke gerechten populair zijn). Klanten vinden dit fijn en het levert ook nog eens extra omzet op.

7. Check de tevredenheid

Het is belangrijk dat uw bediening regelmatig de tevredenheid van de klanten checkt. Door te vragen of de wijn smaakt, of het hoofdgerecht bevalt en of ze nog iets willen, kunnen problemen op tijd opgevangen worden. Ook hier kunt u veel waardevolle feedback krijgen van klanten.

Fles wijn
Een goede wijn aanbevelen is goed voor de klantenvredenheid en de omzet

8. Nodig gasten uit voor een volgend bezoek

Het laatste contactmoment is echter enorm belangrijk voor de beleving van de gast en vraagt om extra aandacht. Geef de gasten bij vertrek dan ook een reden om terug te komen. Bijvoorbeeld een nieuwe kaart, seizoensgerechten of bijzondere acties.

Kassasystemen van CashDesk

Met een goede communicatie binnen het team zorgt u dat uw restaurant op rolletjes blijft lopen. Daarnaast zorgt een goede communicatie met de klanten ervoor dat u hun volgende bezoek nog prettiger kunt maken.

Ook een soepele gang van zaken is belangrijk voor de klantbeleving. Een goed kassasysteem is hier van essentieel belang. De kassasystemen van CashDesk kunnen u helpen om uw restaurant nog efficiënter te maken. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op, of vraag een demo aan.

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?