IDEAL kosten wel of niet doorberekenen aan uw klanten? CashDesk geeft advies over uw transactiekosten.

We kunnen niet meer om iDEAL heen, het bekendste betalingssysteem van Nederland. Inmiddels biedt ruim 87% van de Nederlandse webwinkels de mogelijkheid om met iDEAL te betalen. Van 2016 tot 2019 steeg het aantal iDEAL betalingen met 384 miljoen wat neerkwam op een procentuele stijging van 135% (Betaalvereniging Nederland, 2020). Grote kans dus dat u momenteel ook deze betalingsmogelijkheid aanbiedt. In dat geval betaalt u over betalingen via iDEAL ongetwijfeld iDEAL kosten. Berekent u deze transactiekosten door aan uw klanten of neemt u ze voor eigen rekening, en waarom?

In deze blog leggen wij u uit wat iDEAL kosten zijn, waarom u deze betaalt en waarom wij u adviseren om deze transactiekosten niet door te berekenen aan uw klanten.

 

Wat zijn iDEAL transactiekosten?

U dient een contract af te sluiten met één van de partners van iDEAL wanneer u uw klanten de mogelijkheid wilt bieden te betalen met iDEAL. Voorbeelden van partners zijn MultiSafepay, Adyen, PAY. en Mollie (iDEAL, 2020). Deze partijen zorgen er vervolgens voor dat de betaling bij uw restaurant terecht komt wanneer een klant ervoor kiest via iDEAL te betalen. In ruil voor deze service rekenen zij vaak kosten per transactie: de welbekende ‘iDEAL transactiekosten’.

Ook wanneer u klant bent bij CashDesk betaalt u iDEAL kosten aan onze partner MultiSafepay. Het fijne van MultiSafepay is dat zij openheid verschaffen via uw eigen MultiSafepay account. Zo kunt u gemakkelijk facturen inzien en behoudt u inzicht in de verschillende geldstromen. Daarnaast kunt u zelf kiezen of u de iDEAL kosten doorberekent aan uw klanten of niet. Hieronder geven wij een aantal argumenten die ervoor pleiten om deze iDEAL kosten voor eigen rekening te nemen.

 

1. Wees anders dan uw concurrentie

Door geen iDEAL kosten door te berekenen aan uw klanten onderscheidt u zich van concurrenten die dit wel doen. Naast restaurants rekenen ook sommige bestelplatforms iDEAL kosten door aan consumenten (surcharging). Door dit zelf niet te doen is het voor uw klanten goedkoper om via uw eigen website te bestellen. Adverteer hier daarom actief mee en trek zo klanten naar uw eigen website. Lukt dit, dan weet u ook nog eens commissiekosten van de bestelplatforms te vermijden. Win-win!

Heeft u interesse in een door CashDesk gebouwde bestel website voor uw bezorgrestaurant? Lees snel verder over de voordelen of neem contact met ons op.

 

2. Stimuleer het gebruik van online betaalmethodes zoals iDEAL

Vergeleken met contante betalingen vergen online betalingen minder administratieve handelingen en zijn online betalingen veiliger voor bezorgers. Uw bezorgers hoeven dan namelijk minder of geen contant geld bij zich te hebben onderweg wat kansen op een overval verkleint. Nog altijd worden er relatief veel betalingen afgerond met contant geld: 32,48% in 2019 om precies te zijn (Betaalvereniging Nederland, 2020). Toch zijn dit serieuze redenen om uw klanten aan te sporen hun betalingen online of via uw eigen bestel app te voltooien. Een effectieve optie hiertoe is om uw iDEAL kosten niet door te rekenen.

 

3. Voorkom een vervelende verrassing voor de klant

Een ander belangrijk argument om de iDEAL kosten niet door te spelen naar uw klanten is dat klanten deze extra kosten als een vervelende verrassing kunnen ervaren. Begrijpelijk, het is nooit fijn om voor extra kosten op te moeten draaien nog voordat je je eten hebt ontvangen. Het gaat op zo’n moment niet om de grootte van het bedrag, maar om het psychologische effect ervan. Dit komt de klantervaring niet ten goede. Lees hier onze blog over hoe positieve klantervaringen een drijfveer kunnen zijn voor betere resultaten.

Daarnaast is het tegenwoordig niet ondenkbaar dat een Nederlands restaurant iDEAL als enige betaalmogelijkheid aanbiedt aan hun klanten. Klanten laten betalen voor het gebruiken van een betaalsysteem en transactiekosten terwijl u hen geen alternatief aanbiedt… Wij kunnen ons goed voorstellen dat consumenten daar een zure nasmaak aan overhouden.

 

4. IDEAL kosten betalen: een relatief ‘kleine’ investering

Wij zijn ons er ook van bewust dat het u geld kost om iDEAL kosten voor eigen rekening te nemen. Aan u de keuze: Wegen bovenstaande voordelen op tegen het betalen van de iDEAL transactiekosten? Wij zijn ervan overtuigd dat u er op de lange termijn goed aan doet om uw klanten niet voor deze iDEAL kosten op te laten draaien!

Een alternatieve optie is om de iDEAL kosten te verwerken in uw bezorgkosten. Aan de ene kant is dit eerlijker aangezien u dan vanaf het begin transparant bent over deze transactiekosten. Aan de andere kant betalen klanten die niet via iDEAL betalen maar wel een bestelling laten bezorgen dan ook aan deze iDEAL kosten mee.

 

Mag dat eigenlijk wel, iDEAL kosten doorberekenen?

Het is al langer verboden om hogere transactiekosten door te berekenen dan de daadwerkelijke iDEAL kosten (Consumentenbond, 2019). Deze regel is onderdeel van de herziene Payment Service Directive (PSD2), ingevoerd in februari 2019. Ook is het sindsdien verboden om toeslagen te rekenen voor betalingen met debitcards en/of creditcards. Uitzonderingen hierop zijn betaalmethodes als iDEAL, PayPal en acceptgiro. Ook bepaalde creditcards voor de zakelijke markt hoeven zich niet aan deze regels te houden. Het is echter niet ondenkbaar dat het doorberekenen van iDEAL kosten naar consumenten in de toekomst wel verboden wordt. We houden u op de hoogte!

 

Bent u niet overtuigd, twijfelt u, of wilt u gewoon even sparren met één van onze medewerkers? U kunt altijd bij ons terecht voor advies over uw bezorgrestaurant. Lees op onze contactpagina hoe u ons het beste kunt bereiken.

 

Bedankt voor het lezen,

CashDesk

 

Referenties

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?