5 marketingtips voor restaurant franchisegevers

Als restaurant franchisegever kan het lastig zijn om een goed marketingplan op te stellen. Het liefste ziet u uw franchisenemers elk hun unieke kennis en kwaliteiten inzetten en samenwerken als een geoliede machine. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

In deze blog geven we u als franchisegever daarom vijf marketingtips. Zo kunt u het meeste halen uit alle marketing voordelen die een restaurant franchise kent.

Marketing franchisegever

Elk restaurant heeft een stukje marketing nodig. Dit kan zijn in de vorm van persberichten, advertenties, zoekmachine optimalisatie of speciale acties. Voor een franchise is dit niet anders maar als u een franchisegever bent, kunt u voor hele andere uitdagingen komen te staan dan een onafhankelijk restaurant.

Geeft u uw franchisenemers de vrijheid om een eigen marketingbeleid te voeren of houdt u zelf de touwtjes in handen? Doet u mee met lokale acties of voert u alleen uw eigen promoties? En hoe doet u dit met de lokale pers? Zo zijn er een hoop vragen te bedenken als het gaat om de marketingstrategie van een franchise.

Online marketing

Ook op het gebied van online marketing zijn er een hoop keuzes die u kunt maken als franchisegever. Zo kunt u bijvoorbeeld kiezen om elke locatie een eigen website te geven of het bij één centrale website te houden. En hoe gaat u om met social media? Een lokaal social media account kan enorm effectief zijn maar uw franchisenemers zijn doorgaans geen social media-experts.

Daarom hebben wij voor u een gratis contentkalender gemaakt met twee opdrachten per week. U kunt zich aanmelden via het aanmeldformulier onderaan deze blog!

Tips restaurant franchisegever

In het vervolg van deze blog geven we u als franchisegever enkele praktische tips op het gebied van marketing. Een marketingstrategie opstellen kan als franchise namelijk een hele uitdaging zijn. Echter als het goed gebeurt, werpt het zeker zijn vruchten af.

1. Ga in overleg met uw franchisenemers

Als franchisegever bevindt u zich in een unieke situatie: u beschikt over meerdere gepassioneerde restauranteigenaren met kennis over de lokale gemeenschap. Waarschijnlijk barsten uw franchisenemers van de goede ideeën die zij hebben voor hun restaurant. Maak hier dan ook gebruik van en ga met uw franchisenemers in gesprek. Wissel ideeën uit en zet succesvolle vestigingen als voorbeeld in het zonnetje.

2. Benut lokale kansen

Het mooie van een franchise is dat de franchisenemers vaak betrokken zijn bij de lokale gemeenschap en kennis hebben van de lokale marketingkansen. Zorg dan ook dat u deze lokale kansen optimaal benut. Franchises die lokale kansen goed weten te benutten, zijn bijvoorbeeld McDonalds met de McKroket of Jumbo met voetbalplaatjes van lokale voetbalverenigingen.

Naast dit soort ludieke acties kunt u ook de demografische eigenschappen van de omgeving meenemen in de lokale marketing. Heeft u een locatie in een omgeving waarin veel mensen met een hoog inkomen wonen? Zet dan wat meer luxe producten op de menukaart. Bij een locatie in een omgeving waarin veel middenklassers wonen, kunt u daarentegen een budget-menu promoten.

Ten slotte worden er geregeld lokale acties georganiseerd door bijvoorbeeld de lokale vereniging van eigenaren of de vereniging van het stadshart. Op dit soort acties komen vaak veel (lokale) mensen af. Laat uw franchisenemers hier dan ook op inhaken. Een goed voorbeeld van een lokale actie is de restaurantweek die in sommige gemeenten wordt georganiseerd.   

3. Zorg dat je franchisenemers online aanwezig zijn

Wat geldt voor uw reguliere marketing, geldt ook voor uw online marketing. Voordat mensen uit eten gaan, kijken ze vaak online waar ze willen eten. Op dat moment willen ze de lokale site van uw franchisenemer vinden, dat is immers waar ze gaan eten. Zorg dus dat al uw locaties een eigen site hebben waarin ze hun eigen contactgegevens, adres en acties kunnen plaatsen.

marketingtips franchiseGasten zoeken de locatie van een restaurant vaak online op

Ook op social media wordt het gewaardeerd als de lokale franchisenemers een eigen account hebben. Denk maar terug aan de lokale acties waar uw locaties aan mee kunnen doen. Een Facebookpagina is uiteraard de ideale plek om deze acties te promoten. Ook is lokale social media de uitgelezen plek om een loyale werknemer of gast in het zonnetje te zetten.

4. Maak gebruik van lokale media

Om de lokale aanwezigheid van uw franchise te vergroten, kunt u uw franchisenemers gebruik laten maken van de lokale media. Laat hen bijvoorbeeld een persbericht naar de lokale dag- en weekbladen sturen als er een actie aankomt of koop advertenties in deze bladen.

Daarnaast kunt u lokale influencers zoals kranten, magazines, gidsen en foodbloggers uitnodigen om eens een maaltijd te komen eten. In ruil voor een gratis maaltijd krijgt u een mooie vermelding in de lokale media. Als deze media online is, bijvoorbeeld een blogger, kunt u ook nog vragen of er gelinkt kan worden naar de site van uw franchisenemer waardoor deze online beter vindbaar wordt.

5. Behoud je identiteit en boodschap

Als franchisegever kunt u dus enorm veel voordelen halen uit de lokale kracht van uw franchisenemers. Maar onthoudt: zoveel mensen, zoveel meningen. Uw franchisenemers zullen heel erg enthousiast zijn over hun eigen ideeën wat betreft marketing en promoties. Het is echter belangrijk dat u als franchise een eenduidige identiteit en boodschap blijft uitdragen.

Zorg daarom voor een duidelijke stijlgids, tone of voice en afspraken waar uw franchisenemers zich aan moeten houden. Organiseer daarnaast regelmatig overleg tussen u en alle franchisenemers en stel in deze gesprekken duidelijke eisen en randvoorwaarden. Zo weet iedereen waar hij aan toe is. De strategie afstemmen op de locatie is goed, maar als de verschillen te groot worden kan het versnippering tot gevolg hebben.

marketingtips franchiseZoveel mensen, zoveel meningen: elke franchisenemer is heeft eigen ideeën

Bewaar het overzicht over uw franchisenemers

In deze blog heeft u enkele tips kunnen lezen omtrent de marketingstrategie voor franchisegevers. We mogen echter niet vergeten hoe belangrijk het is om het overzicht te bewaren over al uw franchisenemers. Naast een oogje op de marketing houden, is het ook handig om te zien hoe elke locatie financieel presteert en om real time de KPI’s in de gaten te houden.

Met het franchise bezorgsysteem van CashDesk heeft u dankzij de handige franchiseportal altijd inzicht in de prestaties van uw restaurants. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan eens een kijkje op onze website, of neem contact met ons op, wij staan u graag te woord.

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?