Omzetgroei bij restaurants en fastfood

 

Ten opzichte van het 2e kwartaal van 2015 groeide de omzet van restaurants met 4,1%. Restaurants boeken al 13 kwartalen achtereen omzet en volumegroei. 

 

Ook de groei bij fastfood bedrijven zoals lunchrooms, snackbars en bedrijven die thuis bezorgen laten een groei zien van 6,6%. 
(CBS augustus 2016)
 
Kortingsacties en trends bepalen vaker de keuze van de consument.
 
Verschillende trends zijn in de markt zichtbaar
 
  • De snelle hap: op stations, winkelcentra verschijnen steeds vaker kwalitatieve ‘To-Go’ concepten.
  • De consument is kritischer als het gaat om de samenstelling van het gerecht
  • Veel meer reserveringen gebeuren via internet. Ook het bestellen van eten neemt toe. De consument let hierbij op beoordelingen via internet en social media op kwaliteit, prijs en sfeer.
  • Gezonde en duurzame voeding neemt in belangstelling toe
  • All you can eat concepten

 

Gemiddelde bestedingen per bezoek per gast (in euro’s) periode 2010-2015
Soort eetgelegenheid
Besteed bedrag per gast per bezoek
Nederlands/Frans restaurant
30
Chinees/Indisch restaurant
13
Zuid-Europees restaurant
17
Overig buitenlands restaurant
20
Wegrestaurant
9,50
Restaurant in warenhuis
6
Snackbar
4,50
Fastfoodrestaurant
5,50
Lunchroom
6,30
Shoarmazaak
7,30
Pannenkoekenhuis
11,50
Ijssalon
3

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?