Prijsverhoging Thuisbezorgd.nl: Wat zijn de gevolgen voor uw restaurant?

Just Eat Takeaway, in Nederland bekend onder Thuisbezorgd.nl, heeft de commissies voor thuisbezorgrestaurants wederom verhoogd. Vanaf 24 juli 2022 dragen de restaurants geen 13 maar 14 procent van de bruto omzet af aan aan de bekende bezorgdienst (Emerce, 2022). Eerder verhoogde het platform de verwerkingskosten al van 0,19 euro naar 0,21 euro per order. Ook in het buitenland verhoogt moederbedrijf Just Eat Takeaway de commissie, behalve in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het gaat om verhogingen van gemiddeld 1 procent van de commissie. Wat zijn de gevolgen van deze prijsverhoging? En hoe kunt u hier als restauranthouder het beste mee omgaan?

Verhoging van commissie zorgt voor veel onbegrip

Volgens Gijs Weterings, directeur Nederland bij Thuisbezorgd, is verhoging van de commissie nodig vanwege de aanhoudende inflatie en hogere bedrijfskosten. Desondanks zijn veel ondernemers woedend over de aangekondigde prijsverhogingen. De marge voor de horeca wordt zo namelijk steeds kleiner. En dat terwijl Just Eat Takeaway in 2021 de omzet met 33 procent zag groeien tot 5,3 miljard euro (Foodclicks, 2022). Dit zorgt voor veel onbegrip. Vooral de kleine ondernemers worden zwaar getroffen door deze verhoging. De Vereniging van Professionele Frituurders (ProFri) roept consumenten op om helemaal niet meer via Thuisbezorgd te bestellen, maar direct bij het restaurant (Misset Horeca, 2022).

Gevolgen van de prijsverhoging van Thuisbezorgd.nl

Nu Thuisbezorgd.nl en moederbedrijf Just Eat Takeaway de commissie hebben verhoogd, zien wij drie mogelijke gevolgen voor restaurants die aan maaltijdbezorging doen: de consument is de dupe, er volgt een boycot óf restauranteigenaren stappen over naar een andere bezorgdienst.

1. Consument is de dupe

Een eerste gevolg is dat de consument uiteindelijk de dupe is van de verhoging van de commissie. Sommige restaurants zullen de prijsstijging doorberekenen naar de klant. Dit kan in de vorm van extra bezorgkosten zijn, maar ook een verhoging van de prijs van de gerechten zelf. Omdat grotere organisaties vaak minder commissie betalen, kunnen zij zich de verhoging makkelijker veroorloven. Kleine restaurants betalen meer commissie en kunnen zich deze prijsverhoging niet veroorloven. Een verhoging van de prijzen is dus noodzakelijk om het hoofd boven water te houden. Een ander mogelijk gevolg is dat er gecompenseerd wordt op de kwaliteit van de gerechten. Dat betekent dat er op de kwaliteit of op de hoeveelheid ingrediënten wordt bespaard, terwijl het gerecht voor dezelfde prijs wordt aangeboden aan de consument. Ook in dit geval is de consument uiteindelijk de dupe.

2. Boycot door commissieverhoging Thuisbezorgd.nl

Restauranteigenaren voelen zich machteloos door de verhoging van de commissies. Ze vragen zich af of deze verhoging over een jaar wéér zal plaatsvinden. Een grootschalig boycot is dan ook geen ondenkbaar scenario. Erwin Braak van The Lunchbox in Enschede is al voor de verhoging van de commissie gestopt het Thuisbezorgd.nl (De Ondernemer, 2022). “De commissie was toen al veel te hoog voor mij: 14 procent voor Thuisbezorgd, 30 procent aan inkopen. Bijna de helft gaat er al vanaf. Je moet zoveel bezorgen, wil dat nog rendabel zijn. Dan bezorg ik liever helemaal niet meer.”

3. Alternatieve bezorgdienst

De bezorgdiensten schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Zo beginnen UberEats en Deliveroo langzaam aan marktaandeel en populariteit te winnen. Zij richten zich op restaurants die geen eigen bezorging hebben. In theorie zou een mogelijke reactie op de commissieverhoging zijn dat restauranteigenaren Thuisbezorgd.nl verlaten en naar één van de concurrenten overstappen. Maar met een marktaandeel van 90% in Nederland is Thuisbezorgd.nl simpelweg te machtig en is het onverstandig om als restaurant dit besluit te maken.

Ons advies aan restauranteigenaren

We begrijpen de onzekerheid van restauranteigenaren. Toch is ons advies om niet direct weg te gaan bij Thuisbezorgd.nl of een ander onderdeel van Just Eet Takeaway. Wij leggen u graag uit waarom u dit niet moet doen.

Consumenten gaan niet weg bij Thuisbezorgd.nl

Ondanks dat de prijsverhoging een veelbesproken onderwerp is bij restauranteigenaren, zijn de consumenten hier vaak niet van op de hoogte. U zult de ontwikkelingen op de voet gevolgd te hebben maar voor uw klanten is het slechts één van de vele nieuwsberichten die zij elke dag voorbij zien komen. Waarschijnlijk weten veel klanten niet eens van het bestaan van de website af. Ze hebben honger en willen snel eten bestellen. Er valt dus een enorme doelgroep van potentiële klanten weg wanneer u niet meer te vinden bent op Thuisbezorgd.nl. De kans is namelijk groter dat klanten simpelweg op zoek gaan naar een ander restaurant dat wél in de Thuisbezorgd.nl app te vinden is. Wanneer ze daar een goede ervaring hebben, bent u ze kwijt als vaste klant. En dat willen we natuurlijk niet!

Onderschat de marketing van Thuisbezorgd.nl niet

Wanneer u gebruikmaakt van Thuisbezorgd.nl krijgt u meer dan alleen een stukje technologie. U betaalt namelijk niet alleen voor de administratie van uw bestellingen, maar ook voor de marketing van Thuisbezorgd.nl. De dienst verwerkt meer dan 1 miljoen bestellingen per maand (Thuisbezorgd, 2022). Elke keer dat een bezoeker de app of website gebruikt, kan een bedrijfsnaam voorbij komen. Uiteraard kunnen gebruikers doelgericht naar uw restaurant navigeren, maar het kan ook dat zij rondkijken in de vele opties en zo bij toeval uw restaurant ontdekken. Vergeet ook de reclames op tv en posters in de openbare ruimte niet. Thuisbezorgd.nl heeft een groot budget om hun dienst te promoten. Als aangesloten restaurant kunt u daar ook van profiteren. Wanneer u weggaat bij Thuisbezorgd.nl, kunt u geen gebruik meer maken van deze voordelen. Houd rekening met de twee doelgroepen voor uw bezorgdienst: uw vaste klanten en de oriënterende bezoekers die u via Thuisbezorgd.nl binnen kunt krijgen. Wanneer u Thuisbezorgd.nl verlaat, verliest u de tweede groep van potentiële klanten. Ons advies is daarom om niet weg te gaan bij Thuisbezorgd.nl, ondanks de commissie verhoging.

Zorg voor een goede website mét bezorgservice

Wilt u toch minder afhankelijk zijn van Thuisbezorgd.nl? Zorg er dan voor dat u een professionele website heeft met een goede online vindbaarheid. CashDesk kan deze website voor u bouwen en kan ook de marketing verzorgen. Een deel van uw klanten zal dan via uw eigen website bestellen. Wanneer de juiste marketingtools ingezet worden, is het mogelijk 30-70% van uw bestellingen via uw eigen website te ontvangen. Een gemiddeld bezorgrestaurant bespaart hiermee al snel €10.000,- per jaar! Hiervoor is het noodzakelijk dat uw website even gebruiksvriendelijk is als Thuisbezorgd.nl. CashDesk helpt u graag hierbij. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

1. https://www.telegraaf.nl/financieel/1647897505/pijn-bij-restaurants-om-hogere-betaling-aan-thuisbezorgd-nl-verdienen-geen-droog-brood-meer
2. https://www.missethoreca.nl/382539/profri-roept-consumenten-op-thuisbezorgd-links-te-laten-liggen
3. https://www.deondernemer.nl/actueel/horeca/thuisbezorgd-verhogen-commissie-ondernemers-stoppen-bezorging~4013756
4. https://www.thuisbezorgd.nl/wie-zijn-we
5. https://www.foodclicks.nl/nieuws/just-eat-takeaway-ziet-omzet-fors-toenemen/

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?