Tips om verkeersschade te verminderen bij bezorgrestaurants

Tips om verkeersschade te verminderen bij bezorgrestaurants

 

Het toenemende aantal bezorg scooters en fietsen zorgt ook voor meer onveilige situaties in het verkeer. Maaltijdbezorgers op de scooter maken bijvoorbeeld zes keer meer schade dan een prive bestuurder. Dat bestuurders van bezorgscooters aanzienlijk meer schade veroorzaken en opdoen heeft natuurlijk ook te maken met het aantal kilometers dat afgelegd wordt. Het is natuurlijk overduidelijk dat bezorgscooters meer kilometers maken en dus gemiddeld ook meer schade opdoen. Bezorgrestaurants kunnen er veel aan doen om het aan aantal schadegevallen te verminderen, wat u eraan kunt doen valt te lezen in de blog!

 

Risicogebieden voor ongelukken met schade en letsel.

 

Bewust worden van de risico`s

Maaltijdbezorgers zijn over het algemeen tussen de 16 en 20 jaar oud. De jonge werknemers hebben meestal nog niet genoeg rijervaring om risicofactoren echt goed in te kunnen schatten. Hierdoor kunnen onveilige situaties wel eens verkeerd worden ingeschat of over het hoofd gezien worden. Het is vooral van belang dat maaltijdbezorgers zelf bewust worden van de risico`s en daar zo veilig en bewust als mogelijk mee om gaan. Als u ervaren bezorgers in dienst heeft kunt u bijvoorbeeld een nieuwe bezorger een dag mee laten rijden. Waarna de nieuwe bezorger ook echt op de risico`s wordt gewezen. Zo zijn er meerdere mogelijkheden om bezorgers bewust te laten worden van de risico`s.

 

Een aantal mogelijkheden om de bewustwording te vergroten zijn:

  • Een poster in het scooter hok voor de bezorgers met aanwijzingen en risico`s
  • Onveilige situaties die vaak voorkomen bespreekbaar maken
  • Een beleid opstellen met duidelijke richtlijnen en regels
  • Een verkeerscursus voor uw bezorgers

 

Controle rijgedrag

Een koerier rijdt veilig door rustig te rijden en zich aan de verkeersregels te houden. Maar hoe weet u zeker dat dit ook echt gebeurd? U kunt bijvoorbeeld een systeem met een beloning in werking zetten. Een systeem als: een bezorger krijgt een beloning voor het veilig deelnemen aan het verkeer. Mocht het zo zijn dat een bezorger zich niet houdt aan de verkeersregels of ontvangt u klachten over de bezorger, dan vervalt de beloning. Dit motiveert uw bezorgers om veilig deel te nemen aan het verkeer. Dit zorgt dus ook voor minder schade aan uw voertuigen. Het beleid moet er op gefocust zijn om de bestuurder verantwoordelijk te houden voor ongewenst gedrag. Op de website van Veilig verkeer Nederland kunt u meer informatie vinden over de Verklaring voor verkeersveiligheid.

 

Controle vooraf

Een dagelijkse controle van de scooter kan al veel gevaren en schade voorkomen. Denk hierbij aan versleten banden, een defect knipperlicht of een kapotte rem. Als een bezorger met een gelijkwaardig mankement het verkeer in gaat is de kans groot dat er iets fout gaat. Dat kan voorkomen worden door bijvoorbeeld een controlelijst over de scooter aan het begin van de werkdag. Zorg ervoor dat uw bezorgers de controlelijst invullen en ondertekenen. Voor de schade kunt u uw bezorgers vooraf een filmpje van de scooter laten maken, gewoon met een smartphone en dan ergens in de cloud opslaan . Op deze manier komt alle schade in een online dossier en kan een bezorger niet onopgemerkt schade rijden.

 

Beleidsplan

Als u nog geen beleidsplan heeft voor schade aan uw voertuigen, kan het aantrekkelijk zijn om een beleidsplan in werking te zetten. Hiermee kunt u bijvoorbeeld bij de verzekering aantonen dat u bezig bent om de schade actief te verminderen. Hierdoor wordt het risico voor de verzekeraar kleiner. Het beleidsplan beschrijft de procedures en processen als schade melden en het registreren hiervan. Het beleidsplan kan simpel en snel gemaakt worden.

 

Wilt u weten welk vervoersmiddel geschikt is voor uw bezorgservice kijk dan hier!

 

Bekijk hier de CashDesk delivery app voor overzicht over uw bezorgers!

 

Uw bezorgservice onder controle houden

Uiteindelijk komt u er in de praktijk het beste achter welke vervoersmiddelen het beste zijn voor uw bezorgservice.Elke situatie is uniek en kan op een andere manier profiteren van de eigenschappen van verschillende vervoersmiddelen.

 

Welke (combinatie van) vervoermiddelen u ook inzet voor uw bezorgservice, met de delivery app voor bezorging van CashDesk houdt u altijd grip op uw bestellingen. In de delivery app kunt u precies zien waar uw bezorgers zijn en vindt u alle relevante orderinformatie. Zo heeft u altijd het overzicht, hoe groot of klein uw bezorgservice ook is.

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?