Wat betekenen de geleidelijke afbouw van de corona maatregelen en de nieuwe horeca richtlijnen voor uw restaurant?

Update 26/05/2020: Zodra het kabinet toestemming gaf aan de horeca om open te gaan vanaf 1 juni is de Koninklijke Horeca Nederland aan de slag gegaan met het aanpassen van het ‘Protocol Heropening’ om zo aan de richtlijnen van het kabinet te kunnen voldoen. Onderstaand de belangrijkste punten om in acht te nemen (Koninklijke Horeca Nederland, z.d.):

  • Iedereen houdt in principe 1,5 meter afstand behalve mensen uit het zelfde huishouden. Vanaf drie mensen wordt er echter pas gehandhaafd wat het mogelijk maakt voor twee mensen (niet uit het zelfde huishouden) om binnen 1,5 meter van elkaar te zitten.
  • Uit onderzoek moet blijken of een schot kan helpen tegen de verspreiding van het virus. Indien de resultaten positief zijn kunnen deze ingezet worden op plekken waar het moeilijk is om 1,5 meter afstand te houden. De resultaten hiervan zijn nog niet bekend, daarom is het eventuele gebruik van schotten niet in het protocol opgenomen.
  • Zoals alle protocollen, worden deze niet goed- of afgekeurd door de overheid. Wel kijken zij mee en geven zij advies. Door deze afstemming is het gelukt om een protocol op te stellen in lijn met de voorgeschreven adviezen van het kabinet. Het protocol moet gezien worden als een richtlijn. Wettelijke regels zoals noodverordeningen blijven juridisch gezien onaangetast.

Download hier het laatste Protocol Heropening Horeca

 

Update 20/05/2020: Na de persconferentie is er meer duidelijkheid over de heropening van de horeca vanaf 1 juni om 12:00. Onderstaand de voorwaarden waaronder cafés en restaurants hun deuren weer mogen openen (Ministerie van Algemene Zaken, 2020):

  • Restaurants en cafés mogen maximaal 30 gasten tegelijk naar binnen laten (exclusief personeel)
  • Iedereen houdt 1,5 meter afstand (behalve mensen uit hetzelfde huishouden)
  • Bezoekers moeten reserveren van tevoren.
  • Vooraf vindt er ook een controlegesprek plaats met de bezoeker zodat er kan worden ingeschat of een bezoek risico’s met zich meebrengt.
  • Op terrassen geldt er geen maximumaantal personen, wel moet iedereen aan een tafel zitten en zich houden aan de 1,5 meter afstand (op mensen uit hetzelfde huishouden na)

Ondanks dat er geluiden opgingen om de horeca al een dag eerder te openen wegens Pinksteren is dit verzoek niet ingewilligd door het kabinet. De versoepeling van de maatregelen hebben we volgens de premier met zijn allen verdiend. Wel is het van belang dat iedereen zich aan de versoepelde maatregels blijft houden gaf Rutte duidelijk aan; “Als we te snel gaan, en een tweede lockdown zou nodig worden, is dat nog veel slechter voor onze economie” (NOS, 2020).

 



Heropening horeca

Restaurants mogen vanaf 1 juni onder bepaalde voorwaarden weer open. De horeca-branche krijgt na een geruime tijd van onzekerheid weer concrete handvaten aangereikt om mee aan de slag te gaan. Desondanks zal de opening geleidelijk gaan en zal het niet voor alle soorten horecabedrijven meteen kunnen zorgen voor de noodzakelijke verzachting. Toch is de voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, R. Willemsen, positief gestemd:

“Er wordt perspectief geboden, wat betekent dat wij als horecaondernemers weer kunnen nadenken over de toekomst en concreet invulling kunnen geven aan waar we het liefst mee bezig zijn: het leveren van een bijzondere gastvrije ervaring aan onze gasten met goed eten en drinken in de ‘huiskamer’ van de samenleving” (Koninklijke Horeca Nederland, z.d.).

Corona oplossingen voor (bezorg) restaurants

Bij CashDesk zijn we druk bezig geweest met het bedenken en uitwerken van oplossingen om zoveel mogelijk ondernemers te kunnen ondersteunen in deze periode. Voor bezorgrestaurants hebben we in onze applicatie voor bezorgers een QR-code die getoont kan worden wat contactloos betalen mogelijk maakt. Deze QR-code kan de bestellende klant scannen met zijn bank-app aan de deur, en op die manier de betaling verrichten, ter vervanging van de meer gangbare mobiele pinapparaten. Ook voor traditionele restaurants bieden we oplossingen via QR-codes en bestelzuilen. Deze oplossingen zullen later uitgebreid uitgelegd worden. Maar eerst wordt er besproken wat de voorwaarden waaronder horecazaken weer open mogen precies zijn, én wat deze versoepelingen betekenen voor bezorg- en traditionele restaurants.

 

Nieuwe horeca richtlijnen vanuit de overheid

Ten eerste gaan alle versoepelingen alleen door onder voorwaarde dat het coronavirus onder controle is en niet opnieuw om zich heen grijpt. Zoals Mark Rutte aangaf in de persconferentie van 6 mei, is het belangrijk dat iedereen zich verstandig blijft gedragen in het belang van de gehele samenleving (NOS, 2020). Vanaf 1 juli is het onder deze voorwaarden weer toegestaan om maximaal dertig personen, inclusief personeel, toe te laten in restaurants en op terrassen (Misset Horeca, 2020). Dit zal echter voor veel horecazaken nog niet mogelijk zijn aangezien deze dertig personen zich dan wel moeten kunnen houden aan de 1,5-metermaatregel. Verder moeten gasten van tevoren reserveren en worden zij gevraagd naar eventuele gezondheidsklachten, alvorens in overleg besloten wordt of een bezoek wel of geen onverantwoorde risico’s met zich meebrengt. Indien het verloop van de crisis naar behoren verloopt wordt het maximumaantal personen verhoogt naar honderd op 1 juli.

 

Impact van 1,5 meter maatregel voor bezorg- en traditionele restaurants

Zolang anderhalve meter afstand houden de orde van de dag is, zal het voor zowel bezorg- als traditionele restaurants een tijd blijven waarin aanpassen noodzakelijk blijft om te overleven. Ook in de branche van maaltijdbezorging hebben bedrijven aanpassingen moeten doen in hun manier van bezorgen. Zo worden betalingen met contant geld vermeden. Dit zorgt ervoor zorgt dat meer betalingen aan de deur worden gedaan met mobiel pinapparaat. Echter, de aanschaf van deze apparaten kan hoge kosten met zich meebrengen.

Restaurants die gasten ontvangen moeten mogelijk nog innovatiever omspringen met de situatie. Vanwege de 1,5-metermaatregel kunnen zij minder gasten kwijt in het desbetreffende restaurant wat ten koste kan gaan van de omzet.

Om toch open te mogen zullen deze restaurants manieren moeten bedenken om zich te kunnen houden aan de voorgeschreven anderhalve meter tijdens het opnemen van een bestelling, tijdens het uitserveren en tijdens de betaling. Zo willen volgens A. Triep, voorzitter van De Vereniging van Strandexploitanten Scheveningen, strandtenten speciale serveertafels neerzetten vanwaar gasten zelf hun bestelling op kunnen halen (RTL Nieuws, 2020). Andere ideeën zijn het vergroten van terrassen, looproutes met aparte in- en uitgangen creëren en het plaatsen van schermen tussen tafels (De Ondernemer, 2020). Op dit laatste idee heeft Mediamatic, een kunstcentrum in Amsterdam met een bijbehorend restaurant, recentelijk in kunnen spelen met een concept van glazen huisjes (Sprout, z.d.). Op de foto is te zien hoe samenwonenden plaats kunnen nemen in de glazen huisjes terwijl eten bedient wordt via lange planken.

glazen huisjes

 

Ook ten behoeve van de gezondheid van werknemers worden aanpassingen in de bedrijfsvoering gedaan. Zo is McDonald’s een franchiseformule gestart gebaseerd op het principe ‘zet neer, stap weg, pak over’ waarbij medewerkers vanuit vaste zones werken om zo afstand te kunnen bewaren tot elkaar (Franchise+, 2020).

 

Restaurant oplossingen van CashDesk op de corona maatregelen

Eerder werd al genoemd dat ook wij bij CashDesk oplossingen hebben weten te realiseren om de fooddelivery en traditionele horeca te kunnen ondersteunen nu zij zich extra moeten aanpassen aan de omstandigheden. Deze lichten we hier graag toe.

Contactloos betalen met QR-codes voor bezorgrestaurants

Allereerst hebben we een QR-functie toegevoegd aan onze delivery app, te gebruiken door uw bezorgers. Deze app helpt u als ondernemer in de food-delivery om grip te krijgen op deze bezorgers middels een GPS tracker. De toegevoegde QR-functie heeft als doel te voorkomen dat u overbodige kosten maakt door de aanschaf van mobiele pinapparaten. In plaats daarvan kunnen bezorgers nu een QR-code laten zien aan de klant die hij/zij kan scannen alvorens de betaling door de klant via zijn eigen bank-app wordt voldaan.

Meer informatie over de Delivery app vindt u hier

Contactloos betalen met QR-codes voor traditionele restaurants

Ook bieden we een oplossing aan de hand van QR-codes voor de traditionele horeca. Op elke tafel zal er een bordje komen te staan met daarop een QR-code te scannen door de gast met zijn eigen smartphone. Vervolgens komt hij/zij in een online menu terecht waar deze gast geheel zelfstandig zijn bestelling doorgeeft zonder tussenkomst van obers. Het bestelde eten kan vervolgens eventueel vanaf een pick-up-point afgehaald worden door de gast zelf om, opnieuw, contact te vermijden. Ook de betaling kan via dezelfde QR-code voldaan worden door de gast zelf. In de bediening is minder personeel nodig waardoor minder menselijke fouten nog zullen voorkomen.

Meer over deze oplossing vind u hier.

Restaurant bestelzuilen voor contactloos bestellen.

Verder kan CashDesk bestelzuilen (en de bijbehorende software) leveren en installeren. Het gebruik van bestelzuilen heeft meerdere voordelen en levert direct resultaat. Zo kan het gebruik van een bestelzuil het bestelproces versnellen en ligt de gemiddelde bestelling aan een bestelzuil hoger dan bij de balie. Daarnaast kan het leiden tot lagere personeelskosten en elimineert het menselijke fouten. Nu afstand houden het devies is in de 1,5-meter samenleving kan het gebruik van bestelzuilen juist nu uitkomst bieden. Mocht u meer informatie willen over bestelzuilen van CashDesk of een van onze andere oplossingen, neem dan een kijkje op de site of neem contact met ons op!

 

Meer weten over bestelzuilen voor restaurants vindt u hier 

Vraag een demo aan of neem contact met ons op!

 

 

 

 

Referenties