10 tips voor het vinden van bezorgers voor je restaurant

In de horeca is sinds de coronacrisis sprake van een personeelstekort. Ook bezorgers zijn steeds moeilijker te vinden. Misschien heb jij ook moeite met het vinden van bezorgers voor jouw restaurant. Gelukkig zijn er verschillende manieren om bezorgers te vinden én te behouden. Wij zetten een aantal tips voor jou op een rijtje.

1. Advertentie op je website

Jouw website is de ideale plaats voor een bezorger vacature. Zorg voor een wervelende vacaturetekst waarin je ook een salarisindicatie noemt. Want wist je dat maar liefst 50% van de bezoekers weg klikt als er geen salarisindicatie in een vacaturetekst staat? Maak ook gebruik van foto’s en video’s om de sfeer van jouw bedrijf te tonen. Een leuke quote van een werknemer maakt de vacaturetekst nóg aantrekkelijker. Daarnaast is het heel belangrijk dat de vacature goed vindbaar is. SEO is een erg belangrijk onderdeel om de vacature online zichtbaar te maken.  SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Verander ‘vacature bezorger’ bijvoorbeeld naar ‘vacature bezorger Amsterdam’. Zo wordt je lokaal beter én sneller gevonden.

2. Maak gebruik van sociale media

De meeste jongeren zitten op social media. Daarom is social media juist dé plek om nieuw personeel te vinden. Het is raadzaam om de advertentie in ieder geval op jouw Facebook en/of Instagram pagina te plaatsen. Laat met foto’s en filmpjes zien hoe leuk het is om te werken als bezorger voor jouw restaurant! Bijvoorbeeld via Instagram Reels. Ook TikTok is een goede manier om bezorgers te werven. De content is zichtbaar voor een groot publiek. Op deze manier bereik je ook mensen die misschien wel helemaal niet op zoek zijn naar een baan, maar jouw content of vacature interessant genoeg vinden om te solliciteren. De Albert Heijn en het Amerikaanse leger maken bijvoorbeeld gebruik van TikTok om nieuw personeel te vinden.

3. Via het restaurant zelf

Jouw restaurant is de perfecte locatie om te adverteren. Iedere dag lopen er tientallen, al dan niet honderden mensen langs je pand. En ook in het pand zijn enthousiaste bezoekers te vinden. Hang bijvoorbeeld een advertentie bij de toiletten. En leg flyers op de bar en bij de kassa. Probeer op een creatieve manier de aandacht van jouw toekomstige werknemers te trekken. Wat dacht je van een vacaturetekst op een bierviltje? Ook stickers kunnen je helpen bij het vinden van personeel. Bijvoorbeeld via een raamsticker met de tekst: bezorger gezocht of een sticker met deze tekst en QR-code op een bezorgauto of scooter.

4. Via eigen werknemers

Ook via het netwerk van je medewerkers kun je aan nieuw personeel komen. Ongeveer 30% van de vacatures wordt ingevuld door mensen die binnenkomen via het huidige personeel (MF Select, 2022). Het is wel belangrijk dat de werknemers positief zijn over jou als werkgever. Referral-recruitment is een bewezen manier om effectief personeel te werven. Bovendien is het ook nog eens goedkoop. Om je personeel te stimuleren om aan te haken, kun je een beloning geven in de vorm van een eenmalige uitkering. Maak hierover duidelijke afspraken in een referralprogramma. Je kunt de beloning ook in de vorm van een cadeaubon of extra vrije tijd uitkeren. Zorg er altijd voor dat je deze bonus op tijd uitbetaald!

5. Via banenplatform Deats

Het toenemende personeelstekort in de horeca vraagt om een creatieve aanpak. Banenplatform Deats draait het sollicitatieproces om. Jij solliciteert op horeca personeel die openstaan voor een nieuwe baan in de horeca. Op deze manier bespaar je als werkgever enorm veel tijd en kosten. Met Deats kun je een onbeperkt aantal kandidaten aannemen voor een vaste prijs van 29 euro per maand. Via het platform kun je de juiste vacatures horecatalenten vinden. Jij selecteert de profielen die passen bij jouw wensen. Is het talent geïnteresseerd? Dan is er een match en worden er contactgegevens uitgewisseld.

6. Maak gebruik van plekken waar de doelgroep komt

Vooral jongeren gaan graan aan de slag als bezorgerscooter bezorger. Het is daarom verstandig om de vacature op te hangen of neer te leggen waar deze doelgroep zich bevindt. Denk hierbij aan een aantrekkelijke poster in de supermarkt of sportschool. Of hang een mooie flyer op bij de ingang van een middelbare school. Maak gebruik van QR-codes om de toekomstige werknemers gelijk door te verwijzen naar vervolginformatie of het sollicitatieformulier. Vergeet ook niet om aan de ouders van de jongeren te denken. Zo zijn huis aan huis kranten nog steeds waanzinnig populair (Adverteerweb, 2011). Je kunt de vacature (met QR-code) daarom ook in de krant plaatsen.

7. Kijk in je eigen netwerk

Werken als bezorger is een leuke manier om werkervaring op te doen en tegelijkertijd wat extra geld te verdienen. Soms ligt de oplossing dichtbij. Want wie weet ken jij je toekomstige medewerker al! Laat aan al jouw vrienden, familieleden, leveranciers en vaste klanten weten dat je op zoek bent naar bezorgers. Wie weet hebben zij een zoon, dochter, nicht of neefje die op zoek is naar een leuke baan.

8. Plaats de vacature op online vacaturebanken

Jongeren die graag willen werken als bezorgerscooter bezorger zullen voornamelijk online opzoek gaan naar vacatures. Anno 2022 komt nog steeds ongeveer 50% van alle sollicitaties rechtstreeks van een online vacaturebank (Werf&, 2021). Daarom is het belangrijk dat de vacature ook op een vacaturebank staat. Voorbeelden van bekende vacaturebanken zijn: Indeed, Monsterboard, Yobbers, Jobbird en Google for Jobs. Indeed ontvangt maandelijks zo’n 250 miljoen bezoekers. Je kunt je dus voorstellen dat het bereik heel erg groot is!

9. Wees een goede werkgever

Het is ook erg belangrijk dat je goed personeel weet te behouden. Neem jouw medewerkers niet voor lief. Zorg ervoor dat mensen hun werk leuk vinden en houd je aan de regels voor arbeidsovereenkomsten en het minimale loon voor bezorgers. Verder zorgt een aantrekkelijke werkgever voor ontwikkelingsmogelijkheden. Zo hebben de Thuisbezorgd bezorgers bijvoorbeeld de mogelijkheden om door te groeien naar Hub Coördinator of Driver Captain. Om ervoor te zorgen dat jongeren niet voor Thuisbezorgd gaan werken, maar wel voor jouw restaurant, is het verstandig om dezelfde al dan niet betere arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Verder is een gezonde en voedzame personeelsmaaltijd ook een voorbeeld van goed werkgeverschap.

10. Maak gebruik van de diensten van CashDesk

Tot slot adviseren wij om te investeren in goede bezorgsoftware en in een goede website. De bezorgsoftware van CashDesk maakt het werk van de bezorgers een stuk gemakkelijker, wat jou als werkgever ook een stuk aantrekkelijker maakt. Zodra er een bestelling binnenkomt laat CashDesk direct de juist route zien. Je bezorgers ontvangen automatisch een routeplanning. Daarbij is de software ook in staat om bestellingen slim te combineren, zodat je tijd en geld bespaart. Dat is niet alleen fijn voor de bezorgers, maar ook voor jezelf. De bezorgsoftware zorgt ook voor het automatisch bijhouden van de begin- en eindtijden, zodat je dit eenvoudig kunt koppelen aan het loonpakket van je werknemers.  Ook besteed CashDesk besteed veel tijd aan de vindbaarheid (SEO) van je bezorgrestaurant website.  Hierdoor worden jouw vacatures nog sneller gevonden en loop je geen sollicitatie mis! Wil jij graag gebruik maken van de diensten van CashDesk? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Bronnen:
1. https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/mijn-branche/horeca/horeca-personeel-vinden-zo-lukt-het
2. https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/mijn-branche/horeca/personeel-werven-de-horeca-10-tips
3. https://www.frankwatching.com/archive/2019/11/14/vacaturetekst-indruk-maken/
4. https://www.mfselect.nl/887892/Blog-Referral-recruitment.html
5. https://deats.nl/voor-werkgevers/
6. https://www.cashdesk.nl/bestel-website/

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?