Bereken jij de door inflatie stijgende prijzen door aan je klant in de horeca?

Na bijna twee jaar van lockdowns en coronamaatregelen weet de consument zijn weg weer te vinden naar de horeca. Helaas kan de inflatie nu voor onaangename verrassingen zorgen. De inkoopprijzen, energieprijzen en personeelskosten schieten pijlsnel omhoog. Hierdoor zien veel horecaondernemers zich genoodzaakt om de prijzen te verhogen. Moet je deze prijsstijging doorberekenen aan de klant?

Wat is inflatie en hoe heeft het invloed op de prijzen van voedsel?

Inflatie betekent dat de prijzen van goederen en diensten stijgen. Dat houdt in dat de consument met een bepaald geldbedrag minder kan kopen dan voorheen. In februari 2023 was de consument maar liefst 18,4 procent meer kwijt aan levensmiddelen in de winkel dan in februari 2022 (CBS, 2023). Vooral voor vers groente betaal je nu fors meer. Helaas krijgen restaurants door de inflatie ook met stijgende inkoopprijzen te maken. Denk hierbij aan hogere inkoopprijzen voor vers groente, bier, fruit, aardappelen, vlees en koffie. Ook de energieprijzen rijzen de pan uit en wordt het personeel steeds duurder. De prijzen zullen hierdoor in de horeca, naar verwachting, dit jaar met ongeveer 8 procent stijgen.

Alternatieven voor het doorberekenen van jouw restaurant prijsstijging

Helaas zorgt de hoge inflatie ook voor een historisch laag consumentenvertrouwen. Hierdoor hebben de horecagasten een lagere koopbereidheid. Als je niet voorzichtig bent, loop je het risico om klanten weg te jagen. De inflatie doorberekenen aan de klanten is dus echt een laatste toevluchtsoord. Het liefst zoek je eerst naar alternatieven voor het doorberekenen van de inflatie horeca. Wij zetten een aantal alternatieven voor jou op een rijtje.

  1. Kies voor kleinere porties en andere ingrediënten

Het is verstandig om regelmatig de kosten per portie te controleren. Hoeveel kost de bereiding van één gerecht? Je kunt ervoor kiezen om de porties iets kleiner te maken en er andere dingen omheen te serveren. Is de prijs van een bepaald ingrediënt explosief gestegen? Kijk of je een alternatief kunt gebruiken. Verder is het verstandig om het aantal bijgerechten te beperken. Of zet ze los op je menukaart tegen een meerprijs

  1. Pas je menukaart aan

Ook een aanpassing van de menukaart kan tot kostenbesparing lijden. Die biefstuk mag dan wel het populairste gerecht op de menukaart zijn, maar dat betekent niet gelijk dat het ook het meest winstgevende gerecht is. Ook bij restaurant El Mosquito hebben ze de menukaart aangepast. Zo staan er nu minder gefrituurde tapas op de kaart en meer koude gerechten. Hierdoor besparen ze op olie en gas (HHN, 2022). Je kunt er ook voor kiezen om de menukaart te verkleinen. Hierdoor heb je minder personeel en ingrediënten nodig.

  1. Restaurant verduurzamen

Met de stijgende energieprijzen is het verstandig om eens na te denken over hoe je jouw pand kunt verduurzamen. Op deze manier verlaag je jouw energiekosten. Investeer in zuinige apparatuur en led-verlichting. Want wist jij dat led-lampen tot wel 90 procent minder stroom gebruiken dan gloeilampen en 85 procent minder dan halogeenlampen? (Sligro, 2023). Daarnaast is het raadzaam om straalregelaars op de kranen te bevestigen. Deze regelaar bevestig je aan de onderkant van de kraan. Het speciale mondstuk zuigt lucht aan wanneer de kraan wordt geopend. Hierdoor bespaart men op jaarbasis al snel duizenden liters water.

  1. Maak gebruik van analytische restaurantsoftware

Restaurants die een goed overzicht hebben over de voorraden, kunnen de stijgende inflatiedruk gemakkelijker het hoofd bieden. Zo zien zij bijvoorbeeld in één oogopslag welke producten bijna over datum zijn. Hierdoor kun je voedselverspilling beperken. Het restaurant kassasysteem van CashDesk kan je hierbij helpen. Verder is het goed om je statistieken bij te houden en deze keer op keer te verbeteren. Welke producten worden het beste verkocht? En welke gerechten doen het juist minder goed? Dit soort vragen worden beantwoord met de managementrapportage van CashDesk. Aan de hand van deze rapportage kun je de toekomstige verkoop voorspellen. Hierdoor neem je betere beslissingen over je personeel, menukaart én voorraden.

Zo pas je de tarieven aan zonder klanten te verliezen voor jouw restaurant

Je bent tot de conclusie gekomen dat je, ondanks de genomen maatregelen, de prijzen moet verhogen om gezond te kunnen blijven ondernemen. Gelukkig sta je hierin niet alleen, want je concurrenten worden ook met dezelfde uitdaging geconfronteerd. Je wilt de inflatie dus doorberekenen aan de klant. Maar hoe zorg je ervoor dat voor dat de klanten na de prijsverhoging blijven komen?

  1. Informeer de gasten over de prijsstijging

Als de prijzen van jouw maaltijden zijn gestegen, leg dan netjes aan de klanten uit waarom die verhoging noodzakelijk was. Je kunt ervoor kiezen om de klanten ongeveer twee weken van tevoren te informeren over de naderende prijsstijging. Dit kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld met flyers op de tafels of bij een afhaalmaaltijd. Ook kun je een bericht op social media posten. Leg in het kort uit waarom de prijzen zijn gestegen, bijvoorbeeld: “Vanwege de stijgende inkoopkosten van onze leverancier hebben we helaas geen andere keuze dan onze prijzen te verhogen. Onze excuses voor het ongemak.”

  1. Kijk kritisch naar welke prijsstijgingen je écht moet doorbereken

Het is verstandig om uit te zoeken welke prijsstijgingen je echt een-op-een aan de klant moet doorberekenen. Vind hier een goede balans in. De stijging van de energiekosten kun je bijvoorbeeld het beste over het aantal gasten of verkochte maaltijden verdelen. De prijzen van bier, vlees en vis zul je wel moeten verhogen om de hogere inkoopkosten te dekken. Maar ook hier moet je een goede balans in vinden.

  1. Wees eerlijk tegen de klanten

Vaste klanten zullen al snel merken dat de prijzen op de menukaart zijn gestegen. Als de klant ernaar vraagt, wees dan eerlijk. Vertel dat de horeca prijsstijging nodig was om het restaurant draaiende te houden. De meeste mensen begrijpen wel dat alles overal duurder wordt, dus ook in de horeca.

  1. Bied speciale deals of kortingen aan om klanten te behouden

Om het effect van de sterk oplopende inflatie op gasten te verminderen, kun je speciale acties aanbieden om klanten te behouden. Bijvoorbeeld met een klantenkaart of door korting te geven aan bezoekers bij een eerstvolgende bestelling. Je kunt je gasten ook nieuwe klanten laten aanbrengen. Bijvoorbeeld door de gasten een unieke code te geven die ze kunnen uitdelen aan hun vrienden en familie. Of laat je gasten hun mooiste foto’s van jouw gerechten delen via social media. Je kunt de maker van de allermooiste foto iedere maand belonen met een tegoedbon. Een leuke beloning hoeft niet altijd financieel te zijn. Bij Cappuccino Grand Café Lounge hebben ze gratis afspeellijsten op Spotify gemaakt. Hierdoor kunnen de klanten ook thuis genieten van hun favoriete muziek uit de koffiebar (Van Geloven, 2023).

Wilt u in uw restaurant ook gebruik maken van de bezorg-software van CashDesk? Vraag dan een demo aan, of neem contact met ons op!

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?