Betaalmogelijkheden voor uw website: welke zijn essentieel?

Maak het uw klanten zo veilig en eenvoudig mogelijk om te betalen via de website van uw restaurant. Hoe beter de betaalmethode aansluit bij uw klanten, hoe groter de kans dat zij daadwerkelijk een bestelling plaatsen via uw website. Maar welke betaalmethodes zijn er, en welke van deze betaalmethodes zijn nu echt essentieel?

Traditioneel zijn er vooral banken actief op de Nederlandse betaalmarkt. Sinds 2007 kwam hier verandering in en werd het via Europese regelgeving mogelijk voor niet-bancaire bedrijven om de betaalmarkt toe te treden (Consumentenbond, 2019). Dit leidde tot de opkomst van onder andere iDEAL en PayPal. Ondertussen neemt het aantal cash-betalingen al jaren af en wordt deze betaalmogelijkheid lang niet overal meer geaccepteerd. Vanwege het almaar oplopende aantal online betalingen is het belangrijk dat u meerdere online betaalmogelijkheden beschikbaar stelt voor uw klanten. Welke (online) betaalmogelijkheden u het beste kunt aanbieden op de website van uw bezorgrestaurant bespreken we in deze blog.

 

De meest populaire betaalmogelijkheden voor websites in de maaltijdbezorging

Omdat iedere klant andere voorkeuren heeft wat betreft betaalmogelijkheden is het belangrijk dat u hen een aantal verschillende betaalmogelijkheden kunt bieden. Aan elk systeem kleven echter voor- en nadelen. Wij lichten hieronder de meest populaire betaalmogelijkheden voor websites toe (Consumentenbond, 2019):

  1. iDEAL op uw website: In Nederland kent en gebruikt iedereen het. Een punt van aandacht is wel dat klanten via iDEAL meestal alleen vooraf kunnen betalen, zonder aankoopbescherming. In dat geval zijn bezorgrestaurants verplicht om ook een alternatieve betaalmogelijkheid mét aankoopbescherming aan te bieden op hun website (Consumentenbond, 2019).
  • Advies vanuit CashDesk:
  • iDEAL is een must-have voor elk (bezorg)restaurant.

 

  1. Creditcard: Ontvang eens per maand (achteraf) een rekening. Vooral populair in het buitenland. Deze betaalmogelijkheid biedt, in tegendeel tot iDEAL, wel aankoopbescherming aan de klant. Onder Nederlanders wordt deze betaalmogelijkheid echter relatief weinig gebruikt. Bovendien kan niet iedereen zomaar een creditcard aanvragen. Hier zitten bepaalde voorwaarden aan vast.
  • Advies vanuit CashDesk: ✅❌
  • Bestellen er veel toeristen en/of expats bij uw restaurant? Biedt dan zeker deze betaalmogelijkheid aan.

 

  1. PayPal: Iedereen kan gemakkelijk een PayPal account aanmaken en deze koppelen met zijn iDEAL, creditcard of andere betaalmethode. Daarnaast betalen restaurants per betaling via PayPal een vast bedrag en een percentage provisie. PayPal is, net als creditcards, populair onder toeristen en expats maar nog niet erg geland in Nederland.
  • Advies vanuit CashDesk: ✅❌
  • Bestellen er veel toeristen en/of expats bij uw restaurant? Overweeg dan deze betaalmogelijkheid aan te bieden als extra service. Het is echter, in tegenstelling tot in Duitsland, geen must-have.

 

  1. Ali Pay: Een populaire digitale betaalmethode in China (MultiSafepay, z.d.). Nu er steeds meer mensen met een Chinese achtergrond in Nederland komen wonen en studeren is het aanbieden van deze betaalmethode mogelijk interessant voor restaurants die relatief veel klanten uit deze doelgroep verwelkomen.
  • Advies vanuit CashDesk: ✅❌
  • Merkt u dat een ‘groot’ deel van uw klanten een Chinese achtergrond heeft? Overweeg dan deze betaalmogelijkheid aan te bieden.

 

  1. Apple Pay: Betaal contactloos met je iPhone aan de deur. Apple Pay is nog altijd in opkomst en groeiende. De verwachting is dat Samsung Pay en Google Pay ook snel naar Nederland zullen komen.
  • Advies vanuit CashDesk:
  • Wij raden Apple Pay nog niet aan. Wellicht wordt Apple Pay (in combinatie met Samsung Pay en Google Pay) wel interessant wanneer deze betaalmogelijkheid populairder wordt onder Nederlanders.

 

  1. Tikkie: Stuur de klant een betaalverzoek via sms, Whatsapp, social media of e-mail. Zo biedt u uw klanten de mogelijkheid om met hun mobiele telefoon te betalen. Er komt geen bankpas of creditcard aan te pas. Het nadeel is echter dat het lastig is om het overzicht te bewaren wanneer rekeningen verstuurd worden via allerlei verschillende kanalen.
  • Advies vanuit CashDesk:
  • Communicatie via verschillende kanalen is operationeel niet handig en veel werk. Wij raden deze betaalmogelijkheid af.

 

  1. Contant geld: De oudste betaalmogelijkheid van dit rijtje. Betalingen met contant geld sterven langzaam uit en worden niet overal meer geaccepteerd. Van 65% contante betalingen in 2010 tot nog maar 32% in 2019 (Nibud, 2020). Doordat er steeds minder mensen met contant geld betalen worden de administratieve kosten ervan hoger en hoger. Bovendien is het minder veilig voor bezorgers om wisselgeld op zak te moeten hebben. Het voordeel van betalingen met contant geld accepteren is dat u klanten tegemoet komt die het nog altijd gewend zijn om met contant geld te betalen.
  • Advies vanuit CashDesk: ✅❌
  • De beslissing om wel of geen cashbetalingen aan te bieden hangt af van verschillende factoren en afwegingen. Wel adviseren wij u om niet koste-wat-kost vast te blijven houden aan cash als betaalmogelijkheid.

 

QR code

Betaal aan de deur met een QR code als vervanging van dure mobiele pinapparaten! ✅

Sommige van de bovenstaande betaalmogelijkheden zijn ook te gebruiken wanneer klanten ervoor kiezen aan de deur te betalen. Wel moet u er dan voor zorgen dat bezorgers een mobiel pinapparaat bij zich hebben. CashDesk biedt een goedkopere optie: QR-codes. Via de bezorger app van CashDesk haalt de bezorger een QR-code tevoorschijn die de klant vervolgens kan scannen. De QR-code stuurt de klant naar zijn eigen betaalomgeving. Meer informatie? Klik hier.

 

Betalen op rekening

Focust u zich als bezorgrestaurant op de zakelijke markt? Dan is het van belang dat u uw klanten de optie biedt om op rekening te betalen. Bij zakelijke relaties wordt er vaak meerdere keren in een maand besteld. Een rekening openen bouwt een vertrouwensrelatie op, wat erg belangrijk en gebruikelijk is op de zakelijke markt. U kunt vervolgens één keer per maand een factuur verzenden of, in sommige gevallen, werken met automatische incasso’s. Werkt u met CashDesk bezorgsoftware? Ook dan kunt u eenvoudig deze betaalmogelijkheid aanbieden.

 

Blijven fooien voor bezorgers bestaan?

Vroeger werd er standaard contant betaald aan de deur wat voor veel klanten het moment was om een fooi te geven. Nu mensen steeds vaker online betalen vergeten zij aan de deur nog een fooi te geven. Om dit probleem op te lossen bood Deliveroo ruim vier jaar geleden de optie aan klanten om een digitale fooi te geven op het moment van betalen (NOS, 2020). Ook Thuisbezorgd en Uber Eats zijn hier inmiddels mee gestart. Terwijl bij Deliveroo één op de vijf mensen een digitale fooi geeft laat Thuisbezorgd weten dat één op de tien klanten ervoor kiest een fooi te geven.

Onder veel klanten heerst er een bepaalde mate van wantrouwen over de bestemming van deze digitale fooien. Komt het geld wel bij de bezorger of het personeel terecht? Wanneer u uw klanten ook de optie biedt tot het geven van een digitale fooi, wees dan open en transparant over wat er precies met dit geld gebeurd. Gaat dit in een fooienpot of wordt elke fooi apart opgeteld bij het salaris van de desbetreffende bezorger?

 

Conclusie: welke betaalmethodes zijn essentieel voor uw website?

Na kort QR-codes, betalen op rekening en digitale fooien besproken te hebben gaan we terug naar de oorspronkelijke vraag van dit artikel: welke betaalmogelijkheden kunt u het beste aanbieden op uw bestel website? Vanuit CashDesk adviseren wij om in elk geval iDEAL op uw website aan te bieden, terwijl wij  Apple Pay en Tikkie over het algemeen afraden. Creditcardbetalingen en/of PayPal raden wij aan wanneer er veel toeristen en/of expats bij uw restaurant bestellen. Komen veel van deze toeristen en/of expats uit China? Mogelijk is Ali Pay dan een interessante optie om aan te bieden. Over cash-betalingen nemen wij een minder sterk standpunt in en willen wij u alleen meegeven om niet ‘koste wat kost’ vast te blijven houden aan deze traditionele manier van betalen.

Meer advies nodig over uw bezorgrestaurant? Neem dan contact met ons op. Onze medewerkers staan u graag te woord!

 

Referenties

  • Consumentenbond. (2019a, februari 19). Herziene Europese richtlijn voor betaaldiensten: PSD2.
  • Consumentenbond. (2019b, juni 26). Online betalen: Welke methodes zijn er?
  • MultiSafepay. (z.d.). MultiSafepay: Alipay | Betalingen voor de Chinese markt.
  • Nibud. (2020, 20 april). Steeds minder contante betalingen.
  • NOS. (2020, 2 augustus). Fysiek fooi geven gebeurt steeds minder, digitaal ook (nog) geen vetpot.

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?