De wereld verandert enorm snel, zo ook de restaurant-wereld. Van online vindbaarheid en bestel-apps tot multifunctionele kassasystemen. Hoe goed gaat uw restaurant met de tijd mee? In deze blog komt u erachter. We zetten de belangrijkste ontwikkelingen uiteen en vertellen u hoe u hiervan kunt profiteren.
Klanten oriënteren zich online
De grootste ontwikkeling van de afgelopen jaren is natuurlijk de opkomst van het internet en daarmee Google en social media, dat zal niemand ontkennen. Deze ontwikkeling heeft veranderd hoe we leren, communiceren, shoppen, en…. restaurants opzoeken. Dit kan u als restauranteigenaar enorm veel voordelen opleveren.
Naamsbekendheid
Ten eerste biedt het internet veel (goedkope) kansen om naamsbekendheid te genereren. Zo kunt u bijvoorbeeld een Google Mijn Bedrijf-account aanmaken, hier kunt u zelf de gegevens van uw restaurant, foto’s en openingstijden toevoegen. Met een Google Mijn Bedrijf-account wordt u uitgelicht als mensen naar u zoeken, en gaat uw online vindbaarheid met sprongen vooruit. Google Mijn Bedrijf wordt bijvoorbeeld veel gebruikt door toeristen en dagjesmensen.
Daarnaast is het ook verstandig om op sites als Tripadvisor en Iens aanwezig te zijn. Vraag eens rond bij vrienden en kennissen welke websites zij gebruiken om een restaurant te selecteren. Zo komt u vanzelf op nieuwe ideeën!
Social media
Daarnaast is aanwezigheid op de belangrijkste social media zoals Facebook, Instagram en Pinterest tegenwoordig een pré. Dit zijn plekken waar veel klanten zich oriënteren en waar ze recensies van andere klanten lezen voordat ze uit eten gaan, of eten bestellen.
Klanten oriënteren zich steeds vaker op sociale media voordat ze uit eten gaan
Bestellen wordt steeds populairder
Hand in hand met de opkomst van internet hebben we de afgelopen jaren gezien dat mensen steeds vaker eten bestellen. Succesvolle (online) bedrijven zoals Thuisbezorgd, Deliveroo, en Foodora hebben het stukken makkelijker gemaakt om eten te bestellen en bezorgen. Een praktisch voorbeeld hiervan is te lezen in onze klantcase van De Chinese Muur, waar bezorgbestellingen tegenwoordig zelfs de overhand hebben.
Maar hoeveel mensen eten bestellen is niet het enige wat verandert. Ook wát mensen bestellen verandert met de jaren. Waar bezorgmaaltijden vroeger beperkt bleven tot een portie friet of een pizza is het tegenwoordig niet meer uitzonderlijk om een biefstukje of luxe salade te bestellen.
Omdat er tegenwoordig zo veel besteld wordt kan het soms lastig zijn om het overzicht te houden. Gelukkig heeft CashDesk met behulp van GPS Tracking een manier gevonden waarmee u, en uw klanten, uw koeriers real time kunnen volgen. Zo weet de klant precies waar z’n bestelling blijft en houdt u altijd het overzicht in uw planning.
Restaurant-muziek kan makkelijker en doeltreffender
In recente jaren is er een hoop onderzoek gedaan naar muziek en de rol die muziek speelt voor de klantbeleving in een restaurant. Zo blijkt dat harde muziek mensen tot wel 30% sneller laat kauwen, maar dat zij tegelijkertijd een opgejaagd gevoel ervaren waardoor klanten snel weer weg zijn en het toetje zullen overslaan.
Uw muziekkeuze kan, behalve de ervaring van uw klanten, ook hun gedrag beïnvloeden
Naast dat er veel meer bekend is over de effecten van muziek, is het ook makkelijker dan ooit om de muziek in uw restaurant te regelen. Gerommel met cd’tjes, lastige computerprogramma’s, hoge kosten, radioreclames, het is allemaal verleden tijd.
Tegenwoordig kan het zo simpel zijn als uw telefoon aansluiten en een (zelf samengestelde) playlist op Spotify opstarten. Zo heeft u de controle op de muziek in uw restaurant altijd binnen handbereik.
Kassasystemen worden multifunctioneel
Een laatste ingrijpende verandering die zich afgelopen jaren in restaurants voordoet is de verandering van het kassasysteem. Er zijn de laatste tijd enorm veel processen gedigitaliseerd, ook in de horeca. Denk aan het opnemen van bestellingen en het bijhouden van het kasgeld, maar ook het bijhouden van het personeelsbestand en de boekhouding.
Hierdoor is het beheren van een restaurant stukken efficiënter geworden. Als restauranteigenaar hoeft u zich niet bezig te houden met perifere zaken als bestellingen en reserveringen bijhouden, en kunt u zich weer volledig focussen op de dingen die u leuk vindt.
De kassasystemen van CashDesk
De kassasystemen van Cashdesk bieden niet alleen al de bovengenoemde functionaliteiten, ze combineren deze ook. Zo heeft u alles wat u nodig heeft allemaal op één plek, enorm overzichtelijk en stukken efficiënter.
Gaat uw restaurant met de tijd mee?
Nu we de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben besproken, wordt het de hoogste tijd om na te denken of uw restaurant wel met de tijd meegaat. Hieronder vindt u alle belangrijke punten op een rijtje. Hoeveel punten kunt u afstrepen?
- U heeft een Google Mijn Bedrijf-account
- U bent aanwezig en actief op de belangrijkste social media (Facebook, Instagram, etc.)
- U laat uw gerechten ook bezorgen door eigen koeriers, of een externe bezorgdienst
- U en uw klanten kunnen de status van bestellingen inzien en volgen
- U speelt de juiste muziek voor uw restaurant op het juiste moment af
- U maakt gebruik van een multifunctioneel kassasysteem dat u werk uit handen neemt
Bent u geïnteresseerd in de kassasystemen van CashDesk? Neem dan een kijkje op onze bestel website, of neem contact met ons op.