Veel restaurants hebben sinds de coronapandemie te maken met stijgende kosten zoals stijgende gasprijzen en hogere inkoop- en personeelskosten. Hierdoor zijn de horeca prijzen omhoog gegaan. Er zijn gelukkig veel manieren om geld te besparen zonder dat de kwaliteit of service van je restaurant achteruitgaat. Op welke manier kun je als ondernemer besparen op de bedrijfskosten?
1. Vaste kosten verlagen
Als horecaondernemer heb je iedere maand weer te maken met een aantal vaste kosten. Denk hierbij aan energie, verzekeringen, afvalverwerking, betalingsverkeer en nog veel meer. Procent, het gratis inkoopplatform voor horeca, kan je hierbij helpen. Wil jij weten hoe je kunt besparen? Laat dan een vrijblijvende en gratis Energiescan maken door de specialisten van Procent. Zo weet je direct hoeveel je exact kunt besparen op je energiekosten. Procent koopt in namens duizenden horecabedrijven waardoor schaalvoordelen worden gecreëerd en je kunt profiteren van de beste deals. Daarnaast is Procent ook een goede partner voor betaalbare én duurzame afvalverwerking. Met Procent kun je als horecaondernemer jaarlijks gemiddeld 20% besparen op de afvalverwerking. Zeer de moeite waard dus!
2. Kleinere menu’s
Als de coronapandemie ons iets heeft geleerd, is het wel dat flexibiliteit cruciaal is om de onderneming draaiende te houden. Het is altijd goed om de bedrijfsactiviteiten kritisch onder de loep te nemen, ook als er geen pandemie is. Kleinere menu’s zijn hier een voorbeeld van. Want wist jij dat 80% van de verkoop uit slechts 16% van het aanbod van het menu komt? (Apicbase, 2022). Kleinere menu’s hebben heel veel voordelen. Zo wordt het gelijk een stuk eenvoudiger om nieuwe medewerkers op te leiden. Bovendien is er veel minder verspilling, wat de inkoopkosten aanzienlijk verminderd. Daarnaast worden de bedrijfsactiviteiten vereenvoudigd, wat het weer makkelijker maakt om de kosten te beheersen.
3. Verbeter de duurzaamheid
Met de stijgende energieprijzen is het verstandig om na te denken over hoe je als ondernemer de duurzaamheid van jouw pand of bedrijfsvoering kunt verbeteren. Op deze manier bespaar je niet alleen op de vaste kosten restaurant, maar verbeter je ook de reputatie van jouw restaurant. Investeer in energiezuinige apparaten en apparatuur. De meeste nieuwe modellen besparen flink wat energie, waardoor je kunt besparen op de elektriciteitsrekening. ” Een duurzame bedrijfsvoering zorgt voor dubbele winst. “Een persoonlijke adviseur voor uw energierekening of een MVI monitor? Sligro biedt interessante mogelijkheden op dit gebied. Lees hier meer over groen ondernemen. Heb je regelmatig porties of restjes eten over? Gooi dit dan niet weg, maar biedt deze voor een klein prijsje aan. Dat kan bijvoorbeeld via handige apps zoals Too Good To Go, maar ook via Instagram of Facebook. Zo verdien jij nog wat aan je eten en steun je de mensen die het wat minder breed hebben.
4. Inkoopkosten verlagen
Ook de inkoopkosten verlagen is een goede manier om flink te besparen op je uitgaven. Portie controle is enorm belangrijk. Als de porties die je serveert afwijken van wat je inkoopt, dan kloppen de verhoudingen niet. Hierdoor geef je onnodig veel geld uit. Vergeet ook de leveringen niet. Het optimaliseren van de leveringen kan de inkoop voor jou en de leveranciers een stuk rendabeler maken. Minder levermomenten bespaart je enorm veel tijd. Bovendien is dit beter voor het milieu. Er bestaat ook software waarmee het bestellen van de ingrediënten wordt gekoppeld aan de voorraad. Wel zo makkelijk! Houd altijd goed in de gaten wat je uitgeeft. Bereken de ideale kosten en vergelijk deze met de werkelijke kosten. Als de werkelijke kosten te hoog zijn, neem dan onmiddellijk actie.
5. Maak gebruik van QR-codes om op personeelskosten te besparen
De personeelskosten zijn één van de grootste uitgaven in de horeca, namelijk 30% van de kosten. Om deze kosten te verminderen, is het dus essentieel kritisch naar de personeelskosten te kijken. Allereerst is het belangrijk dat je goed personeel weet te vinden én te behouden. De horeca vervangt ieder jaar ongeveer 40% van het personeel (NRIT Media, 2022). Dat betekent dat ook ieder jaar 40% opnieuw gewerkt moet worden (al dan niet via dure wervingsbureau) en ingewerkt moet worden. Dit kost tijd en geld. Daarom is het raadzaam om jouw medewerkers tevreden te houden. Betrek je medewerkers bij de organisatie en zorg voor voldoende doorgroeimogelijkheden. De QR-codes zijn sinds corona niet meer weg te denken uit de horeca. Waar iedereen had verwacht dat ze weer zouden verdwijnen, is dat echter niet het geval. Gastvrijheid en een QR-bestelapp kunnen namelijk uitstekend samengaan. Het is echt een aanvulling op het medewerkersteam. Laat de klant zelf zijn of haar bestelling plaatsen via de QR-code. Je hebt dan alleen een medewerker nodig die de hapjes en drankjes komt brengen. Dit betekent: minder personeel, meer omzet voor jouw restaurant.
6. Dark kitchens
Door de stijgende huurprijzen in grote steden, en de toenemende vraag naar bezorgmaaltijden, is het concept dark kitchen steeds populairder aan het worden (Twinkle Magazine, 2019). Een dark kitchen is een keuken waar alleen gekookt wordt voor bezorging. Ook bestaande restaurants kiezen steeds vaker voor een hybride vorm waarbij ze hun bedrijfsactiviteiten combineren met een dark kitchen. De dark kitchen richt zich dan enkel en alleen op delivery. In het bestaande restaurant kunnen mensen gewoon fysiek komen eten. Je kunt ervoor kiezen om de keuken van de dark kitchen te delen met andere ondernemers. Op deze manier deel je de kosten van de huur van het pand/ de keuken. De locatie hoeft niet perse in het centrum te zijn, waardoor je ook voor een goedkopere locatie kunt kiezen.
7. Kies voor goede horeca software
De horecabranche is een bedrijfstak waar snel gewerkt moet worden en ook nog eens veel moet worden bijgehouden. Dit kan tijdens de drukste uren nog wel eens een probleem zijn. Klanten die niet het juiste gerecht krijgen of lange tijd op hun bestelling zitten te wachten. Hierdoor kun je te maken krijgen met omzetverlies. Investeer daarom in goede horeca software. Bijvoorbeeld de software van Cashdesk. Met de CashDesk kassasystemen voor de horecabranche help je niet alleen alleen jezelf, maar ook het personeel door efficiënter werken! Wanneer je als bezorgrestaurant dagelijks veel orders te verwerken hebt, dan heb je baat bij een goede bezorgsoftware mét kassafuncties waarmee alle orders overzichtelijk binnen komen in één horeca systeem. Zo krijgt je meer controle over de binnenkomende bestellingen.
8. Juiste menuprijzen kiezen
De juiste prijzen op de menukaart zijn heel belangrijk. Als de restaurant prijzen te hoog zijn, dan bestelt niemand je gerechten. Zijn ze te laag? dan zijn de inkomsten te laag om de kosten te dekken. De meeste restaurants houden per gerecht een kostprijs van 28 tot 35% van de menuprijs aan (Misset Horeca, 2022). Als de hogere prijzen op de menukaart ertoe leiden dat er minder gasten komen eten, dan is het noodzakelijk de kosten per portie te verlagen. Dat kan door goedkopere leveranciers te zoeken of door de porties te verkleinen.
9. Verhoog je omzet met afhalen en bezorgen
Tot slot is het om, naast de kosten restaurant te verlagen, ook goed om te kijken naar manieren om de omzet te verhogen. Online bestellen en afhalen is de toekomst. Als dit past bij jouw onderneming, personeel en keuken, dan is dit een goede manier om extra inkomsten te generen. Maak hierbij wel een goede afweging wat betreft de kosten en de winst die het oplevert. Ook hier zijn QR-codes weer een goede oplossing. Er is namelijk gebleken dat gasten meer bestellen wanneer zij niet in contact staan met een ober of medewerker aan de balie. Hier kun je dus op inspelen door middel van bestelzuilen, maar dus ook met het gebruik QR-code bij de entree van je restaurant. Met het gebruik van QR-codes zijn ook de relatief dure mobiele pinapparaten niet meer nodig. Vaak kun je betalen met Apple Pay, PayPal en vele andere methoden. Is is klantvriendelijk, snel én veilig.
Bronnen:
1. https://get.apicbase.com/nl/restaurant-trends-2021-welke-innovaties-houden-stand/
2. https://www.foodinspiration.com/nl/9-dingen-over-de-prijzen-in-de-horeca/
3. https://coolenator.com/nl/horeca-trends-in-2022/
4. https://www.levensmiddleby.com/nieuws/kosten-besparen-restaurant/
5. https://foodyard.nl/thema/ondernemen/rendement/kosten-besparen-is-de-uitdaging-voor-de-horeca
6. https://www.nritmedia.nl/kennisbank/41596/verloop-personeel-kost-horeca-14-miljard-euro-per-jaar/?topicsid=15
7. https://twinklemagazine.nl/2019/07/dark-kitchen-focus/index.xml
8. https://www.missethoreca.nl/264154/menukaart-maken-meer-omzet-met-kleine-aanpassingen
9. https://www.procent.com/besparen-horeca/energie/
10. https://www.sligro.nl/slim-ondernemen/duurzaamheid.html