Zo optimaliseert u de menukaart van uw restaurant

Als restauranteigenaar is het belangrijk dat u ervoor zorgt dat uw restaurant met de tijd mee gaat. Een onderdeel wat daarin vaak wordt vergeten is er één waar elke gast mee in aanraking komt: de menukaart. In deze blog vertellen we hoe u uw menukaart kunt optimaliseren voor deze tijd.

Vormgeving

De menukaart is een van de eerste dingen die uw gasten op tafel krijgen. Net als uw maaltijden wilt u dan ook dat uw menu er aantrekkelijk uitziet, zodat het water uw gasten direct in de mond loopt.

Als het om de vormgeving gaat zijn er een hoop dingen om rekening mee te houden, maar het belangrijkste is dat u de sfeer en gevoel van uw restaurant zo goed mogelijk tot uiting laat komen. Zorg dat mensen uw restaurant meteen kunnen herkennen aan de menukaart.

Door gebruik te maken van de juiste kleuren in uw vormgeving kunt u het gevoel van uw gasten beïnvloeden. Runt u een visrestaurant? Gebruik dan kleuren die doen denken aan de zee en het strand. Heeft u een vegetarisch of biologisch restaurant? Zorg dan dat u groen gebruikt in uw vormgeving. Dit soort kleuren passen bij het eten, mensen weten dus direct wat ze kunnen verwachten.

Zorg trouwens niet dat uw menukaart een explosie van kleur wordt, dat kan druk overkomen. Een paar gekleurde accenten kunnen al genoeg zijn. Less is more!

Daarnaast kunt u er ook voor kiezen om uw gasten het water in de mond te doen lopen met foto’s van de gerechten. Beknibbel hierbij niet op de fotokwaliteit. Gebruik een goede fotocamera of (beter nog) huur een professionele fotograaf in, zodat de foto’s de kwaliteit van het eten eer aan doen.

Professionele foto's van de gerechten op uw menukaart

Indeling

Naast de kleuren, illustraties en lettertypen speelt de indeling ook een belangrijke rol in uw menu. Er is een grote kans dat u uw menu op het gebied van indeling nog een stuk beter kunt optimaliseren. Als we het over de indeling hebben, is het belangrijk dat u het uw gasten niet te moeilijk maakt.

Let bij de indeling op de volgende zaken:

  • Maak niet te veel kolommen
  • Zorg dat de tekst leesbaar blijft
  • Maak het menu niet te vol

Deze tips zorgen ervoor dat uw gasten meteen geprikkeld worden. U wilt immers niet dat uw gasten te lang naar het menu moeten kijken of moeten zoeken naar iets wat ze lekker vinden. Het moet in één oogopslag duidelijk zijn.

Om die reden is het ook belangrijk dat u uw menu niet te uitgebreid maakt. Zorg voor een overzichtelijk menu met bijvoorbeeld zeven voorgerechten, tien hoofdgerechten, en vijf nagerechten. Dit maakt de keuze voor uw gasten makkelijker en ook uw keukenpersoneel zal blij zijn met een simpeler menu.

Naast het aantal gerechten op uw menu is ook het fysieke formaat van het menu van belang. Bedenk hoeveel ruimte uw gasten hebben, het is enorm vervelend om een te grote menukaart in de handen te hebben. En al helemaal als de tafeltjes relatief klein zijn.

Kunnen uw gerechten ook vanuit huis besteld worden? Dan is het wellicht slim om uw menu klein en licht te maken, zodat gasten het mee naar huis kunnen nemen.

Menukaart restaurant

U kunt ook op het gebied van indeling nog nadenken over hoe u uw eten categoriseert. De categorieën voorgerecht, hoofdgerecht, en nagerecht liggen voor de hand, maar kunt u hier niet meer uithalen?

Misschien biedt u wel vegetarische of biologische gerechten, die kunt u ook in een aparte categorie plaatsen. Met behulp van vormgeving en typografie kunt u ook nog eens extra aandacht trekken naar de categorieën of exclusieve producten die u wilt aanprijzen. Biedt u bijvoorbeeld extra luxe steak, tijgergarnalen, of wagyu beef? laat dit dan zeker niet onopgemerkt op uw menukaart.

Daarnaast kunt u met behulp van icoontjes uw bijzondere gerechten in het oog laten springen. Denk aan de groen blaadje voor biologische gerechten of een rode peper voor pittige gerechten.

Prijzen

Een laatste belangrijk element van een menu is natuurlijk de prijs. Hier is een hoop onderzoek naar gedaan en gaan een hoop geruchten over de ronde.

Er zijn echter wel een paar dingen om in uw achterhoofd te houden bij het opstellen van een nieuw menu. Zo is het niet verstandig om alle prijzen in een aparte kolom te zetten, mensen letten minder op de prijs als de prijs direct na de beschrijving volgt.

Daarnaast interpreteren mensen prijzen als minder hoog als er slechts één getal achter de komma staat. Ook het Euroteken kunt u beter achterwege laten, aangezien dit mensen kan afschrikken.

In plaats van “€10,50” kunt u dus beter “10,5” op uw menu zetten.

Als u zich positioneert als een prijsvechter of een goedkoop restaurant, werkt deze strategie echter averechts. In dat geval wilt u natuurlijk juist dat de prijs opvalt en schrijft u de prijs dus groot en met euroteken.

Menukaart verbeteren

Plaats uw menu online

Als u uw menu geoptimaliseerd heeft, zult u merken dat uw gasten hun bezoek als prettiger ervaren, er minder verwarring ontstaat, en uw omzet zal stijgen. Er is echter nog één ding wat u niet over het hoofd mag zien: uw menu online plaatsen.

Veel mensen oriënteren zich online voordat ze bepalen waar ze gaan eten of bestellen. Een belangrijk onderdeel van dat oriëntatieproces is het bekijken van het menu en de prijzen.

Zorg dus dat uw menu ook online staat zodat mensen het altijd kunnen vinden. Geef het een prominente, makkelijk vindbare plek op uw website. Zorg daarnaast dat al uw menu’s online te vinden zijn, dus ook uw drank- lunch- en ontbijtkaart als u die heeft.

Vergeet ook de (kleine) extra’s niet wanneer u uw menu online plaatst. Als iemand zich aan het oriënteren is, kunnen een kindermenu, biologische gerechten, of gratis drankjes het verschil maken tussen uw restaurant of de concurrent

Tenslotte wilt u natuurlijk dat mensen uw menu altijd kunnen bekijken, ook op hun telefoon of met een slechte verbinding. Integreer uw menu dan ook met behulp van html in uw website, in plaats van als pdf of afbeelding, dan weet u zeker dat deze altijd weergegeven kan worden, zelfs op telefoons.

Een betere klantervaring met CashDesk

Een geoptimaliseerd menu zal de ervaring van uw gasten zonder twijfel verbeteren. Er zijn echter nog veel meer manieren om de klantervaring te verbeteren zoals een soepel kassasysteem en VOIP telefonie. CashDesk biedt deze en nog vele andere functies die het leven van u en uw klanten makkelijker maken.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op, dan helpen wij u graag verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>