Mensen bestellen tegenwoordig veel vaker eten dan vroeger. De maaltijden van uw restaurant thuis laten bezorgen kan dan ook een enorme groei in omzet en naamsbekendheid betekenen. Mensen bestellen niet alleen meer een vette hap, ook de biefstukken en salades worden tegenwoordig aan huis bezorgd.
Denkt u er ook aan om uw maaltijden te laten bezorgen? Waar moet u dan beginnen? En hoe groot moet het bezorggebied zijn? In deze blog geven we informatie, tips en een praktisch stappenplan voor het bepalen van uw bezorggebied.
Hoe lang mogen uw klanten wachten?
De eerste stap bij het bepalen van uw bezorggebied is bedenken hoe lang uw klanten mogen wachten. Waarschijnlijk maakt u uw klanten niet blij als ze twee uur moeten wachten op hun eten. Dat geldt in uw restaurant, dus ook als u aan huis gaat bezorgen. Eigenlijk wilt u het eten zo snel mogelijk bij de klant thuis hebben – maar snelheid is niet de enige factor die meespeelt!
Denk bijvoorbeeld aan uw budget. Hoeveel bent u bereid te investeren in een bezorgdienst? Bezorging via de fiets is goedkoper dan met de auto, maar uw bezorggebied neemt er drastisch mee af. Daarnaast speelt de milieuvriendelijkheid tegenwoordig ook een rol. Mensen bestellen liever bij een bedrijf met een kleine ecologische voetafdruk, dan bij een grote vervuiler.
Tenslotte is het belangrijk dat u weet hoe lang uw eten lekker blijft. Niemand houdt ervan om koud eten aangeboden te krijgen, ook uw klanten niet. Pas daarom uw bezorgtijd en -gebied aan op het eten dat u wil bezorgen. Dit is natuurlijk maatwerk en verschilt per restaurant.
Hoeveel klanten wilt u bereiken?
Uw bezorggebied is afhankelijk van waar u gevestigd bent. Heeft u een restaurant in een dorp buiten de randstad? Dan heeft u misschien een groot bezorggebied nodig om voldoende klanten te bereiken. Als u in hartje Amsterdam gevestigd bent, heeft u voor hetzelfde klantenbereik daarentegen een kleiner bezorggebied nodig.
Het is dus belangrijk om te kijken waar u gevestigd bent en te bedenken hoeveel klanten u wil bereiken. Wilt u alleen lokale klanten bedienen, of wil u uw klantenbestand juist uitbreiden naar omliggende dorpen en steden? Dit is van grote invloed op de manier van bezorgen en het bezorggebied dat u nodig heeft.
Wie gaat de maaltijden van uw restaurant bezorgen?
Wees niet bang om het bezorgen van eten uit te besteden aan een bezorgdienst. Naast dat dit uw naamsbekendheid een steuntje in de rug kan geven, scheelt het u ook een hoop werk. Bezorgservices zoals Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats zijn gespecialiseerd in het bezorgen van eten, zij kunnen uw bezorggebied dan ook zeker ten goede komen.
Als je voor een bezorgdienst kiest is het belangrijk om de verschillen tussen de diensten te kennen. Thuisbezorgd richt zich vooral het traditionele fastfood zoals shoarma en pizza. Foodora en Deliveroo bezorgen daarentegen ook maaltijden van wat meer kwalitatieve restaurants.
Een ander verschil is dat Thuisbezorgd je de optie geeft om zelf je maaltijden te bezorgen, zij regelen dan alleen de bestelling. Andere bezorgdiensten komen het eten vaak bij jou ophalen en leveren het vervolgens af bij je klanten. Daarnaast rekenen de verschillende bezorgdiensten andere servicekosten. In onze blog over de verschillen tussen Thuisbezorgd, Foodora, Deliveroo en Ubereats gaan we hier dieper op in.
U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om uw eten door uw eigen personeel te laten bezorgen. U heeft de manier van bezorgen dan helemaal zelf in de hand. Daarnaast komt het op klanten persoonlijker over als ze direct bij u kunnen bestellen in plaats van bij een groot bezorgbedrijf.
Stappenplan om bezorggebied te bepalen
Nu u weet waar u aan moet denken als u uw bezorggebied gaat bepalen is het tijd voor wat praktische tips. Hieronder vindt u een stappenplan hoe u als restauranteigenaar uw bezorggebied kan bepalen:
- Vraag vrienden of vaste klanten – die op verschillende afstanden wonen – of u een keer iets bij ze mag bezorgen. Bijvoorbeeld iemand op 1, 5 en 10 kilometer afstand. Vraag hierbij om eerlijke feedback.
- Bezorg eten op verschillende manieren. Bijvoorbeeld met de fiets, met de scooter of met de auto.
- Breng de bezorgtijden en kwaliteit van de leveringen helder in kaart.
- Vergelijk de resultaten van de verschillende bezorg manieren. Let hierbij op de volgende dingen:
- Afstand: Deze moet zo groot mogelijk zijn.
- Bezorgtijd: Deze moet zo kort mogelijk zijn.
- Ecologische voetafdruk: Deze moet zo klein mogelijk zijn.
- Kwaliteit van de maaltijd bij aankomst: Deze moet zo hoog mogelijk zijn.
- Kosten: Deze moeten zo laag mogelijk zijn.
- Kies waar uw prioriteiten liggen en bepaal zo het bezorggebied.
Heeft u al een actieve bezorgdienst?
Indien u al maaltijden aan huis levert kan het nuttig zijn om uw huidige bezorggebied te analyseren. Indien u 90% van uw bezorgingen binnen een straal van 3km levert, maar een bezorggebied hanteert van 5km, kan het interessant zijn uw bezorggebied te verkleinen. Zo kunt u betere kwaliteit garanderen en meer ritten combineren. Daarnaast brengen de enkele verre ritten die u ontvangt de planning niet in gevaar.
Levert u juist een groot deel van uw bezorgingen aan de rand van uw bezorggebied kan het de moeite waard zijn uw bezorggebied te vergroten. Zo kunt u meer bestellingen genereren en uiteraard meer bestellingen combineren.
Ondersteun uw bezorgservice met CashDesk
CashDesk is het enige systeem met handige koppelingen met bezorgdiensten als Thuisbezorgd en Foodora, maar biedt tegelijkertijd de mogelijkheid om uw eigen bezorgdienst te integreren. Hierdoor houdt u uw binnenkomende bestellingen overzichtelijk en kunt u deze efficiënt afhandelen.
Daarnaast vindt u met de bezorg app van CashDesk gemakkelijk de snelste routes. Op die manier kunnen uw bezorgers sneller bij de klant komen en kan u uw bezorggebied uitbreiden. De app biedt zelfs de mogelijkheid om te zien waar uw bezorgers zich bevinden. Zo bent u altijd op de hoogte van de status van de bezorging met uw bezorg software.