Prijsverhoging Thuisbezorgd.nl: Wat zijn de gevolgen voor uw restaurant?

Begin oktober kondigde Thuisbezorgd.nl aan dat commissies voor het gebruik van de dienst vanaf 1 januari opnieuw verhoogd zullen worden. Waar de ondernemers ooit maar 6% commissie betaalde zal dat nu 13% worden. Eind november lezen we dat gesprekken tussen 950 horecaondernemers en Thuisbezorgd.nl niets hebben opgeleverd. Thuisbezorgd.nl zet de commissieverhoging door zonder concessies.

Veel ondernemers zeggen woedend te zijn over de aangekondigde prijsverhogingen. Waarschijnlijk vraagt ook u zich af wat de gevolgen van de prijsverhoging voor u als restauranthouder zijn. In deze blog zetten wij de mogelijke gevolgen uiteen en geven wij advies over hoe hiermee om te gaan.

Update 01/02/2018Koninklijke Horeca Nederland start concurrerende bezorgdienst. Door de toenemende onvrede rondom de prijsverhoging van Thuisbezorgd.nl is er een alternatieve bezorgdienst opgericht. Eerder lanceerde KHN al een alternatieve dienst voor restaurantreserveringen, als tegenhanger van Iens. De bezorgdienst moet binnen een paar maanden van start gaan.

Gevolgen van de prijsverhoging van Thuisbezorgd.nl

Martijn Jansen – eigenaar van De Beren en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers – gaf eerder al aan ongerust te zijn over deze prijsverhoging. Volgens Jansen zal de verhoging vooral voor de kleinere ondernemers moeilijk zijn.

Wanneer Thuisbezorgd.nl de aangekondigde verhogingen doorvoert zien wij drie gevolgen voor restaurants die aan maaltijdbezorging doen.

1. Consument is de dupe

Een eerste gevolg is dat restaurants de prijzen zullen verhogen om de extra kosten te dekken. Dit kan in de vorm van extra bezorgkosten zijn, maar dit kan ook de prijs van de gerechten betreffen.

Omdat grotere organisaties vaak minder commissie betalen kunnen zij zich de verhoging makkelijker veroorloven. Kleine restaurants betalen meer commissie en kunnen zich deze prijsverhoging niet veroorloven. Om boven water te blijven, zal de verhoging dus doorberekend moeten worden in de bestellingen.

Een ander mogelijk gevolg is dat er gecompenseerd wordt op de kwaliteit van de gerechten. Besparing op de kwaliteit of de hoeveelheid van de ingrediënten, maar voor dezelfde prijs aangeboden aan de consument. Ook in dit geval is uiteindelijk de consument de dupe.

2. Boycot door commissieverhoging Thuisbezorgd.nl

Ondanks dat Thuisbezorgd.nl ook dit jaar weer een flinke groei doormaakt, geeft het bedrijf aan dat de verhoging nodig is om aan de winstverwachting van haar aandeelhouders te kunnen voldoen. Jansen stelt daarom dat Nederlandse ondernemers in feite betalen voor de verliezen die moederbedrijf Takeaway in andere landen maakt.

Restauranteigenaren voelen zich machteloos door de jaarlijkse verhoging in commissie. Ze vragen zich af of deze verhoging over een jaar wéér zal plaatsvinden. Een grootschalig boycot is dan ook geen ondenkbaar scenario.

3. Alternatieve bezorgdienst

De bezorgdiensten schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Zo beginnen Foodora, UberEats en Deliveroo langzaam aan marktaandeel en populariteit te winnen. Zij richten zich op restaurants die geen eigen bezorging hebben.

In theorie zou een mogelijke reactie op de commissieverhoging zijn dat restauranteigenaren Thuisbezorgd.nl verlaten en naar een van de concurrenten gaan. Maar met een marktaandeel van 90% in Nederland is Thuisbezorgd.nl simpelweg te machtig en is het onverstandig om als restaurant dit besluit te maken.

Thuisbezorgd.nl hamburger friet maaltijd

Advies voor restauranteigenaren

We begrijpen de onzekerheid van restauranteigenaren. Toch is ons advies om niet weg te gaan bij Thuisbezorgd.nl.

Consumenten gaan niet weg bij Thuisbezorgd.nl

Ondanks dat de prijsverhoging een veelbesproken onderwerp is bij restauranteigenaren, betekent het niet dat uw klanten hier ook weet van hebben. U zult de ontwikkelingen op de voet gevolgd te hebben maar voor uw klanten is het slechts een van de vele nieuwsberichten die zij elke dag voorbij zien komen.

Wanneer uw restaurant stopt met Thuisbezorgd.nl en u opeens niet meer te vinden bent in de Thuisbezorgd.nl app kunt u niet verwachten dat klanten uw website opzoeken om de reden hiervan uit te pluizen. Velen hebben zelfs geen weet van het bestaan uw website. Ze hebben honger en willen snel eten bestellen.

Er valt een enorme doelgroep van potentiële klanten weg wanneer u niet meer te vinden bent op Thuisbezorgd.nl. De kans is namelijk groter dat klanten simpelweg op zoek gaan naar een ander restaurant dat wél in de Thuisbezorgd.nl app te vinden is. Wanneer ze daar een goede ervaring hebben, bent u ze kwijt als vaste klant.

Onderschat de marketing van Thuisbezorgd.nl niet

Wanneer u gebruikmaakt van Thuisbezorgd.nl krijgt u meer dan alleen een stukje technologie. U betaalt namelijk niet alleen voor de administratie van uw bestellingen, maar ook voor de marketing van Thuisbezorgd.nl.

De dienst verwerkt 7 miljoen bestellingen per jaar. Elke keer dat een bezoeker de app of website gebruikt, kan een bedrijfsnaam voorbij komen. Uiteraard kunnen gebruikers doelgericht naar uw restaurant navigeren, maar het kan ook dat zij rondkijken in de vele opties en zo bij toeval uw restaurant ontdekken.

Vergeet ook de reclames op tv en posters in de openbare ruimte niet. Thuisbezorgd.nl heeft een groot budget om hun dienst te promoten. Als aangesloten restaurant pluk je hier praktisch gratis de vruchten van.

Wanneer u weggaat bij Thuisbezorgd.nl zult u van deze voordelen geen gebruik meer kunnen maken. Tenzij u uw marketing net zo goed inricht als Thuisbezorgd.nl dat nu voor u doet, is het daarom niet verstandig om Thuisbezorgd.nl te verlaten.

Thuisbezorgd.nl als onderdeel van uw bezorgdienst

Houd rekening met de twee doelgroepen voor uw bezorgdienst: uw vaste klanten en de oriënterende bezoekers die u via Thuisgezorgd.nl binnen kunt krijgen. Wanneer u Thuisbezorgd.nl verlaat, verliest u de tweede groep van potentiële klanten. Ons advies is daarom om niet weg te gaan bij Thuisbezorgd.nl, ondanks de commissie verhoging.

Wilt u toch minder afhankelijk zijn van Thuisbezorgd.nl? Zorg er dan voor dat u een professionele website heeft met een goede online vindbaarheid. CashDesk kan deze website voor u bouwen en kan ook de marketing verzorgen. Een deel van uw klanten zal dan via uw eigen website bestellen.

3 comments on “Prijsverhoging Thuisbezorgd.nl: Wat zijn de gevolgen voor uw restaurant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.