5 Tips voor uw restaurant Instagram!

Zoals inmiddels meer dan vijf miljoen Nederlanders een ‘persoonlijke Instagram’ hebben, hebben veel restaurants tegenwoordig een ‘restaurant Instagram’ (Emerce, 2020). Een goed lopend Instagram account van een restaurant kan heel wat opleveren: meer naamsbekendheid, een groter bereik en een positief imago. Dit alles kan op de lange termijn de omzet een flinke boost geven. 65% van de consumenten stapt namelijk nog af van hun eerste keuze nadat zij één of meerdere restaurants online hebben opgezocht (Floyd et al., 2014).

Wij zien echter grote verschillen in hoe bezorgrestaurants met hun restaurant Instagram omgaan. Veel restaurants hebben weinig tijd, zijn onbekend met social media of weten niet waar te beginnen. Het resultaat is dat restaurants niet constant zijn in het plaatsen van nieuwe berichten, kwalitatief slechte foto’s plaatsen of helemaal niks van zich laten horen. Zonde! Hoe bouwt u uw restaurant Instagram uit tot een groot account met een paar duizend volgers? CashDesk geeft u een duwtje in de juiste richting met een gratis contentkalender en door een aantal prangende vragen te beantwoorden.

 

1. Wat voor soort content plaats ik op mijn restaurant Instagram?

Instagram heeft een sterke focus op afbeeldingen. Tekstuele, informatieve berichten slaan over het algemeen minder aan. Het is dus belangrijk dat u relevante afbeeldingen plaatst van hoge kwaliteit. Bovendien is het gebruik van hashtags erg populair op Instagram. Kom erachter op welke relevante hashtags er veel gezocht wordt en gebruik deze in uw berichten. Zo stuitten ook gebruikers die u niet volgen op uw Instagram-pagina. Instagram wordt vooral gebruikt door jongeren en jongvolwassenen. Spreek hen dus niet aan met ‘u’ en maak bijvoorbeeld gebruik van emoji’s.

Met de contentkalender die wij voor u gemaakt hebben kunt u de opdrachten per week gemakkelijk uitvoeren. Zo kunt u meteen aan de slag! Na een jaar zult u zo gewend zijn aan het plaatsen van content op uw restaurant Instagram dat u makkelijk op eigen houtje verder kan.

 

2. Hoe vaak per week moet ik een nieuw bericht plaatsen?

Dit is een nog altijd lopende discussie, mede vanwege de constant veranderende algoritmes van Instagram en andere social media platforms. Verschillende bronnen zijn het er wel over eens dat een mogelijke ‘overkill’ pas optreedt vanaf het moment dat u meer dan één bericht per dag plaatst op uw restaurant Instagram. Wees dus niet bang om teveel content te plaatsen. Tegelijkertijd is het belangrijk dat uw berichten wel relevant zijn. Irrelevante en afgeraffelde berichten moet u te allen tijde proberen te voorkomen. Bovendien kunt u ook Instagram verhalen plaatsen. Een Instagram verhaal is een bericht wat slechts 24 uur zichtbaar is en daarom geschikt is voor korte updates, previews of aankondigingen.

De contentkalender (die u onderaan de pagina kunt vinden) is opgezet op basis van twee nieuwe berichten per week voor uw restaurant Instagram. Daarnaast kunt u ook Instagram verhalen plaatsen. Een Instagram verhaal is een bericht wat slechts 24 uur zichtbaar is en daarom geschikt is voor korte updates, previews of aankondigingen. Mocht u naast de reguliere opdrachten uit de contentkalender nou extra ideeën hebben, laat dit dan vooral niet na! Wel adviseren wij u om hierin stap voor stap te werk te gaan. U kunt deze ideeën vaak ook opsparen en uitspreiden over een langere periode. Probeer eerst eens drie berichten per week te plaatsen, in plaats van twee. Schroef eventueel later de frequentie nog wat op.

 

3. Like, deel en reageer met uw restaurant Instagram op uw volgers!

User-generated content is media die wordt gecreëerd door gebruikers van bijvoorbeeld Instagram zelf. Met name voor restaurants liggen hier veel kansen omdat gebruikers van Instagram het over het algemeen leuk vinden om foto’s van hun eten te delen. Stimuleer hen om uw restaurant Instagram hierin te taggen, herplaats kwalitatief mooie foto’s en tag de maker van de foto.

Zo biedt user-generated content u een mogelijkheid om direct met uw klanten te communiceren. Door deze content te plaatsen op uw eigen kanaal geeft u hen het gevoel dat het delen van een bestelling van uw restaurant gewaardeerd wordt. Op die manier stimuleert u uw klanten om dit vaker te doen wat het bereik van uw restaurant Instagram vergroot en uw naamsbekendheid ten goede komt. Ook het liken van en/of reageren op berichten van uw volgers kan een positieve werking hebben op de betrokkenheid van uw volgers. Probeer tussen uw volgers in te staan in plaats van erboven!

 

4. Influencer marketing voor uw restaurant Instagram?

Social influencers zijn personen met een groot bereik op social media, zoals Facebook en Instagram. Influencer marketing is het aangaan van samenwerkingen met zulke social influencers. Dit kan een effectieve manier zijn om uw doelgroep aan te spreken, mits u de juiste influencers kiest. Bij zo’n samenwerking worden er afspraken gemaakt over het aantal berichten per maand waarin de social influencer uw producten promoot en over de vergoeding die hier tegenover staat. Het wekt vertrouwen bij potentiële klanten op wanneer zij zien dat hun favoriete influencer geniet van een bestelling bij uw restaurant. Dit leidt ertoe dat zij eerder geneigd zullen zijn een maaltijd bij uw restaurant te bestellen.

Vergeleken met advertenties is influencer marketing vaak goedkoper en zijn de resultaten beter te meten. Bovendien wordt een groot deel van het werk voor u uit handen genomen, zolang u de producten maar aanlevert. Wij adviseren u om niet op jacht te gaan naar een samenwerking met de bekendste influencer die er is, de zogenaamde mega-influencer. Een aantal samenwerkingen aangaan met social influencers die een wat kleiner bereik hebben (micro-influencers) is vaak goedkoper. Daarnaast zijn micro-influencers over het algemeen loyaler en makkelijker te bereiken.

 

Influencer marketing

 

5. De kwaliteit van afbeeldingen

Instagram is een platform dat draait om foto’s. Probeer daarom te voorkomen dat u lappen met informatieve tekst op uw restaurant Instagram zet. Gebruik hier juist uw website of andere platforms voor. Uw restaurant Instagram is geschikt om korte boodschappen en nieuwtjes op te delen ondersteund door bijpassende afbeeldingen. Het kan daarnaast de moeite waard zijn om wat tijd te steken in de kwaliteit van uw foto’s. Richt bijvoorbeeld één plek met zacht daglicht in voor het maken van foto’s van uw gerechten. Optioneel kunt u vervolgens gaan experimenteren met de styling van uw gerechten en met het bewerken van de foto’s.

 

Tot slot, maak gebruik van de diensten van CashDesk

Tot slot adviseren wij om te investeren in goede bezorgsoftware en in een goede website. De bezorgsoftware van CashDesk maakt het werk van de bezorgers een stuk gemakkelijker, wat jou als werkgever ook een stuk aantrekkelijker maakt. Zodra er een bestelling binnenkomt laat CashDesk direct de juist route zien. Je bezorgers ontvangen automatisch een routeplanning. Daarbij is de software ook in staat om bestellingen slim te combineren, zodat je tijd en geld bespaart. Dat is niet alleen fijn voor de bezorgers, maar ook voor jezelf. De bezorgsoftware zorgt ook voor het automatisch bijhouden van de begin- en eindtijden, zodat je dit eenvoudig kunt koppelen aan het loonpakket van je werknemers. Ook besteed CashDesk besteed veel tijd aan de vindbaarheid (SEO) van je bezorgrestaurant website. Wil jij graag gebruik maken van de diensten van CashDesk? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

 

Referenties:

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?