Binnenkort een restaurant robot in uw restaurant?

Restaurant robots, food delivery drones en 3D food printers. Er zijn inmiddels talloze technologieën beschikbaar voor gebruik in de horeca. 95% van de restauranthouders in de Verenigde Staten vindt dat nieuwe technologieën van toegevoegde waarde kunnen zijn (SBB, 2019). Aan de andere kant bleek uit een rapport van ABN AMRO (2018) dat er in de voedingsmiddelenindustrie weinig gebruik wordt gemaakt van robots, al is er inmiddels een inhaalslag in gang gezet. CashDesk praat u bij over de laatste ontwikkelingen!

 

“Een relatief lage robotdichtheid in Nederland”

Dat er tot voor kort maar weinig robots werden ingezet in de voedingsmiddelenindustrie had in eerste instantie twee oorzaken: Een strenge wet- en regelgeving en de vele verschillen tussen producten in de horeca (ABN AMRO, 2018). Vanwege de strenge wet- en regelgeving, met name op gebied van hygiëne, moeten restaurant robots aan vele eisen voldoen. Daarnaast moeten restaurant robots om kunnen gaan met verschillende groottes en vormen van producten terwijl niet elke klant bijvoorbeeld een plakje tomaat op zijn burger wilt. Deze variatie maakt het lastig voor restaurant robots om goed te functioneren.

 

De opkomst van restaurant robots

Er worden wel stappen gezet, dat heeft het Amerikaanse Zume Pizza de afgelopen jaren wel laten zien. Met behulp van hun verschillende restaurant robots werden de deegbollen gekneed, sauzen verspreid en pizza’s in de ovens gedaan (Sprout, 2020). Deze ovens waren in de bezorgbusjes geplaatst en beschikten over GPS-zenders waardoor pizza’s precies op het juiste moment afgebakken werden. Zume Pizza wist een Amerikaans verbod op het bereiden van voedsel in rijdende voertuigen te omzeilen door de ovens via de cloud aan te sturen. Een voorbeeld waarin menselijke taken volledig worden overgenomen door restaurant robots, zoals bij Zume Pizza, is tot nog toe echter uitzonderlijk. Inmiddels heeft het bedrijf zijn focus overigens verlegd en de gehele bezorgdienst opgedoekt (Restaurant Business Magazine, 2020).

Tot nu toe valt de winst van nieuwe technologieën binnen de horeca met name te behalen in het ondersteunen van personeel. Meer en meer zien restauranteigenaren in hoe restaurant robots van waarde kunnen zijn in het verlagen van de operationele kosten en in het verhogen van de arbeidsproductiviteit (ABN AMRO, 2018). Zo kunnen restaurant robots de arbeidsomstandigheden van werknemers verbeteren, voedselverspilling tegengaan en (tijdelijke) tekorten aan arbeid opvangen. Bovendien worden restaurant robots langzaamaan steeds goedkoper.

 

Restaurant robots: voorbeelden uit de praktijk

Momenteel worden restaurant robots al ingezet bij de voordeur en in de bediening. Dit gebeurt echter nog niet op grote schaal vanwege de nog altijd hoge prijzen. Denny Deng, eigenaar van restaurant Dadawan in Maastricht, heeft momenteel drie restaurant robots in gebruik en geeft aan daar momenteel genoeg aan te hebben (Misset Horeca, 2020). Met zijn restaurant robots bespaart hij zo kostbare tijd waardoor zijn medewerkers meer aandacht kunnen besteden aan de aanwezige gasten. Robot Akatar bijvoorbeeld, brengt een karretje met vier etages, die het personeel vult met gebruikt servies, heen en weer tussen het restaurant en de keuken. De restaurant robots hebben op deze manier een ondersteunende rol en bieden het personeel meer ruimte om te focussen op het verlenen van gastvrijheid en persoonlijke aandacht.

In China zijn ze al verder en is er dit jaar een restaurant geopend (Fooddom) dat bijna volledig gerund wordt door de 46 restaurant robots die er werken (ThinkChina, 2020). Het restaurant is een ware attractie geworden en met name de consistentie in kwaliteit die de robots op de mat leggen is bewonderenswaardig.

 

Zullen restaurant robots menselijke medewerkers uiteindelijk vervangen?

Dit is de vraag die altijd blijft opspelen zodra mensen te maken krijgen met zogenaamde ‘baanbrekende’ innovaties. Tot nu toe is echter duidelijk te zien dat nieuwe technologieën als restaurant robots dienen als ondersteuning van medewerkers. Niet ter vervanging. Bovendien leert de geschiedenis ons dat baanbrekende innovaties er niet voor zorgen dat mensen van de ene op de andere dag op straat staan. Waar banen zo nu en dan worden vervangen door technologie ontstaan er tegelijkertijd vaak banen op andere plekken. Robots moeten bijvoorbeeld gebouwd, aangestuurd en in de gaten gehouden worden. Trends ontwikkelen zich stap voor stap waardoor men dit soort verschuivingen meestal ruim van tevoren aan ziet komen.

 

Slimme softwareoplossingen van CashDesk

Ook wij proberen onszelf continu uit te dagen om nieuwe softwareoplossingen voor bezorgrestaurants te bedenken en uit te werken. Dit heeft onder meer geleid tot een bezorger app inclusief GPS-tracking en QR-codes die contactloze betalingen aan de deur en in het restaurant mogelijk maken.

Wij breiden binnenkort de CashDesk bezorgsoftware uit met de functionaliteit ‘automatische routeplanning’. Hiermee kunnen onze klanten een volgende stap zetten in het stroomlijnen van hun bezorgproces. Bent u geïnteresseerd in CashDesk bezorgsoftware? Neem dan contact met ons op via support@cashdesk.nl of 020-8202196.

 

Referenties

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?