Steeds meer horecaondernemers kiezen voor een eigen bestel website voor hun bezorg- of afhaalrestaurant. Hiermee zijn ze niet meer afhankelijk van platforms zoals Thuisbezorgd.nl en Deliveroo. Je bespaart hiermee een commissie van 14% per bestelling. Een gemiddeld bezorgrestaurant bespaart al snel €10.000,- per jaar. Zelf berekenen hoe veel dit voor jouw restaurant is?
Overzichtelijke en aantrekkelijke website
Ook een overzichtelijke en aantrekkelijke website is belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten via jouw website een bestelling plaatsen, en niet via concurrent Thuisbezorgd. Zorg voor een duidelijke structuur en indeling, zodat de klant gelijk weet waar hij of zij moet zijn. Ook is het belangrijk dat de klant gelijk ziet dat de website bij jouw restaurant hoort. Zorg voor herkenning én een online beleving door duidelijke foto’s en video’s toe te voegen. Bovendien heb je op jouw eigen website de mogelijkheid om het aanbod extra toe te lichten. Het is daarnaast heel belangrijk dat de ‘bestel’ knop ook duidelijk te vinden is. Besteed dus veel aandacht aan de Usability van de website. Usability betekent “bruikbaarheid”. Hoeveel moeite kost het jouw klanten om hun doel te bereiken, oftewel de bestelling te plaatsen?
Zorg dat je gevonden wordt
Thuisbezorgd besteed veel aandacht aan zoekmachinemarketing: de zoektermen die mensen intikken op zoekmachines. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘pizza bestellen’, dan kom je de lokale Thuisbezorgd.nl-pizzeria’s als eerste tegen in de zoeklijst. Je website kan daarom nog zo goed zijn, maar als je klanten deze niet kunnen vinden dan heb je daar niks aan. Nog geen 10% van de mensen kijkt niet verder dan de eerste zoekpagina. Daarom besteedt CashDesk veel tijd aan de vindbaarheid (SEO) van je website. SEO is de afkorting van Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). Dit zijn methodes om jouw website hoger te ranken in zoekmachines. Doordat je online beter gevonden wordt, verhoog je de kans op meer bezoekers en daarmee meer bestellingen.
Online reviews als marketing tool
Reviews zijn heel belangrijk om (nieuwe) klanten aan te trekken. Mensen zijn namelijk sneller geneigd om iets bij een restaurant te bestellen die veel positieve reviews heeft. Je kunt deze positieve reviews ook inzetten als marketing tool op social media. Gebruik een grafisch programma om de quote leuk vorm te geven. Zet er ook altijd bij waar de review gepost is (bijvoorbeeld TripAdvisor). Je kunt ook foto’s die jouw klanten van het eten hebben gemaakt delen op social media. Vraag wel altijd toestemming aan de maker van de foto. Of geef credits aan degene die de foto gemaakt heeft. Je zou mensen ook, in ruil voor een review, korting kunnen geven op een volgende bestelling.
Zorg dat de klanten loyaal blijven
Terugkerende klanten zijn erg belangrijk voor restaurants. Daarom is het heel belangrijk om een verpletterende indruk te maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen via loyaliteitsprogramma’s. Thuisbezorgd werkt met een spaarprogramma. Als je bestelt bij Thuisbezorgd.nl, dan ontvang je punten. Deze punten kun je inwisselen voor speciale aanbiedingen bij verschillende restaurants of voor vouchers van Thuisbezorgd.nl. Bedank je klanten voor hun bezoek en laat ze sparen voor een gratis maaltijd of een etentje in jouw restaurant. Je kunt dit loyaliteitssysteem koppelen aan het kassasysteem van jouw website. Zo worden er, bij het afrekenen, spaarpunten verzilverd of juist toegevoegd.
Prijzen verlagen of kortingscode aanbieden
Op het moment dat jouw klanten via Thuisbezorgd én via jouw eigen bestel website eten kunnen bestellen, dan zullen ze sneller geneigd zijn dit via Thuisbezorgd te doen. Om mensen te verleiden het eten via jouw website te bestellen, zou je ervoor kunnen kiezen om de prijzen te verlagen vanaf een bepaald bedrag. Of geen bezorgkosten te rekenen. Op deze manier stimuleer je klanten om via jouw bezorgrestaurant website een bestelling te plaatsen. Daarnaast kun je jouw klanten korting geven als ze via jouw website bestellen, bijvoorbeeld 10% op de bestelling. Op deze manier zorg je voor goede Thuisbezorgd concurrentie. Deze code kun je op een flyer laten drukken die je bij alle bestellingen meegeeft. Heeft een klant via Thuisbezorgd besteld? Dan zien ze door de meegeleverde flyer dat ze de volgende keer goedkoper uit zijn als ze via jullie bestel website eten bestellen.
Biedt verschillende betaalmogelijkheden aan
Anno 2022 zijn er ontzettend veel online betaalmethodes. Ook Thuisbezorgd biedt verschillende betaalmethodes aan. Daarom adviseren wij Thuisbezorgd concurrenten om ook verschillende betaalmethodes te gebruiken. Iedere klant heeft namelijk andere voorkeuren. Sterker nog: de kans is groot dat klanten afhaken als de betalingsoptie van hun voorkeur niet beschikbaar is. iDeal is verreweg het populairste betaalmiddel in Nederland. Bestellen toeristen en/of expats ook regelmatig via jouw website? Dan is het ook verstandig om creditcardbetalingen en/of PayPal aan te bieden.
Mobielvriendelijke website
Ook is het heel belangrijk dat jouw website mobile friendly is. De meeste klanten bestellen hun eten namelijk via hun telefoon. Als de website van jouw restaurant niet goed werkt op een smartphone, dan is de kans groot dat de klant bij de concurrent gaat kijken. Er zijn verschillende manieren om een website mobielvriendelijk te maken. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een responsive design. Hierdoor past het formaat van de website zich automatisch aan aan de individuele gebruiker. Zorg er ook voor de zoekfunctie goed zichtbaar is. Zo haken mensen niet direct af als ze bepaalde informatie niet kunnen vinden. Ook goed om te weten: Websites die mobile friendly zijn, scoren hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die het niet goed doen op de smartphone.
Actuele informatie op de website
Het niet bijhouden van je website kan tot gefrustreerde klanten leiden. Want hoe vervelend is het als er verkeerde openingstijden vermeld staan? Of als er oude aanbiedingen staan? Maak er daarom een maandelijks routine van om de website te controleren. Klopt alle informatie nog wel? Wordt de juiste menukaart getoond? Doen alle pagina’s het nog? Check ook gelijk alle social media kanelen en test of het contactformulier op de website het nog doet. Op deze manier zorg je ervoor dat je klanten niet afhaken naar concurrenten Thuisbezorgd.
Snelle website
Ook een snelle website is heel belangrijk als je wil concurreren met Thuisbezorgd. Want waarom zou de klant 10 seconden wachten op het laden van jouw website als de website van Thuisbezorgd binnen no-time geladen is? Een snelle website zorgt ervoor dat jouw bezoekers langer op je website blijven hangen én vaker terug komen. Uit onderzoek is gebleken dat 53% van de mobiele gebruikers afhaakt op een website als het laden langer dan 3 seconden duurt (WebLeads, 2022). Ook is een snelle website belangrijk voor een hoge ranking in Google. Google ziet een snelle website namelijk als een gebruiksvriendelijke website. Deze websites genieten de voorkeur boven andere websites.
Wil jij een eigen bestel website voor jouw bezorg– of afhaalrestaurant? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij zorgen dat je een goed vindbare website hebt, in je eigen huisstijl die voldoet aan alle hedendaagse eisen.
Bronnen:
https://www.horecawebservice.nl/website-tips/mobielvriendelijke-restaurantwebsite/
https://pocketmenu.nl/blog/6-tips-voor-een-goede-restaurant-website
https://www.thuisbezorgd.nl/partner/blog/boost-je-business/op-deze-7-manieren-geeft-thuisbezorgd-nl-jouw-bedrijf-een-boost/
https://tosch.nl/5-redenen-waarom-uw-website-een-beveiligde-verbinding-moet-hebben/